Dzieci, młodzież i mass media
[Children, Adolescents, and the Media]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Roczniki Nauk o Rodzinie (ISSN: 2081-2078)
Rok wydania: 2011
Tom: 57
Numer czasopisma: 2(57)
Strony od-do: 241-243
Streszczenie: Jaka jest skala oddziaływań najnowszych technologii komunikacyjnych na dzieci i młodzież? Na to pytanie starają się dać odpowiedź redaktorzy książki zatytułowanej: Children, Adolescents, and the Media Victor C. Strasburger (Professor of Pediatrics, and Professor of Family&Community Medicine AT the University of New Mexico), Barbara J. Wilson (Professor in the Department of Speech Communication at the University of Illinois at Urbana-Champaign) i Amy B. Jordan (Director of the Media and the Developing Child sector of the Annenberg Public Policy Center at the University of Pennsylvania). Głównym celem publikacji jest ukazanie dzieciom, młodzieży, wychowawcom oraz rodzinom realnej pespektywy umiejętnego korzystania z mediów w świecie zdominowanym przez coraz to nowsze technologie oraz globalne kartele medialne (Big Media). Nieodłącznym elementem umiejętnego odczytywania mediów, krytycznego myślenia o technikach i strategiach mediów, rozumienia procesów komunikacji, odpowiedzialnego korzystania z przekazu medialnego jest edukacja medialna. Jej ciekawym elementem może być, a nie zawsze jest, aktywne nauczanie, bazujące na interaktywnej komunikacji pomiędzy nastolatkami a wychowawcami czy rodzicami. Ci ostatni zapominają o tym, że dla młodych odbiorców mediów ważniejsze są efekty, emocje niż rzeczywista zawartość przekazu medialnego. Stąd jednokierunkowe nauczanie o mediach, nieustanna krytyka mediów, pozbawiona dialogu nie będzie nigdy dobrą edukacją medialną. Interaktywność w wychowaniu do mediów, czy w ogóle w wychowaniu jest decydująca. Już Sokrates jako młody filozof spotykał się ze studentami, nie po to, aby ich nauczać, lecz po to, aby z nimi rozmawiać i właśnie przez rozmowę, przez dialog ukazywał swoim rozmówcom właściwą drogę prowadzącą do ich własnej duszy i przez to umożliwiał im samopoznanie, gdyż według Sokratesa „Właściwa wiedza pochodzi z głębi”. Edukacja medialna to proces wspólnego dochodzenia do prawdy.
Słowa kluczowe: dzieci, młodzież, mass media