Ideologia edukacyjna jako ideologia praktyczna na przykładzie Polski Ludowej
[The Educational Ideology as the Practical Ideology, the exemple of the People's Republic of Poland]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Szczecin
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. T. 4, Władza, edukacja, wiedza
Redaktorzy: Joanna Król
Strony od-do: 85-110
Streszczenie: Rządzący starali się przekazać społeczeństwu ich własną definicję rzeczywistości, która określała polityczny dyskurs. Celem było wykreowanie u obu stron relacji władzy wspólnych norm i wartości - kolektywnej tożsamości aksjologicznej. Jej zasadniczą podstawą była praktyczna ideologia (uproszczona czysta ideologia): zmodyfikowany marksizm-leninizm z pewnymi wartościami akceptowanymi przez większość społeczeństwa (np. patriotyzm) oraz tezą o zdolności reżimu do zabezpieczenia interesów obywateli. Jednym z głównych kanałów transmisji praktycznej ideologii i sposobem zaszczepienia zgodnej z nią kolektywnej tożsamości była edukacja - cześć tzw. aparatu ideologicznego państwa. Dostarczała ona społeczeństwu jawnych i ukrytych haseł służących promocji reżimu. W ten sposób głównym celem edukacji było wychowanie posłusznych obywateli, doskonale znających swoje role społeczne (zinternalizowali oni główne zasady praktycznej ideologii jako własnego sposobu definiowania rzeczywistości).
Słowa kluczowe: dyskurs edukacyjny, dyskurs polityczny, edukacja, ideologia, ideologia edukacyjna, ideologia praktyczne, edukacja w PRL



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jacek Wołoszyn",
title = "Ideologia edukacyjna jako ideologia praktyczna na przykładzie Polski Ludowej",
journal = "",
year = "2017",
pages = "85-110"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wołoszyn, J. (2017). Ideologia edukacyjna jako ideologia praktyczna na przykładzie Polski Ludowej. , 85-110.