"Przewodnik po metodach angażujących w proces uczenia się".
[“The Guide to Engaging Methods in the Learning Process.”]
Podręcznik akademickiWspółautorzy: Paweł Gondek
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2023
Streszczenie: Przewodnik po metodach angażowania w proces uczenia się” to praktyczny, ogólny a zarazem wnikliwy towarzysz dla nauczycieli pragnących tworzyć wzbogacające doświadczenia edukacyjne. W pierwszej części recenzowanego tekstu Autorzy wyjaśniają istotę nauczenia skoncentrowanego na studencie i aktywnego uczenia. Przy tej okazji wskazują obszary odpowiedzialności osób nauczających oraz zarysowują role, jakie te osoby mogą i powinny pełnić w procesie kształcenia. W dalszej części materiału Autorzy wskazują katalog wybranych, a zarazem najbardziej przystępnych do wdrożenia, metod angażujących w proces uczenia się. Na szczególna moim zdaniem uwagę zasługują cztery ostatnie z prezentowanych, mianowicie: odgrywanie ról i gry edukacyjne, uczenie się przez doświadczenie, uczenie się refleksyjne, a zwłaszcza uczenie się przez „service learning”. W ostatniej części „Przewodnika” poświęconej debacie jako metody w dydaktyce akademickiej Autorzy prezentują bardzo wnikliwy opis najpierw tego, czym debata jest i jakie są jej kluczowe elementy a następnie tego, jak stosować ją w dydaktyce akademickiej. Na tę część pracy chciałby zwrócić szczególna uwagę ze względu na złożoność samej metody jaką jest debata oraz ze względu na szereg wyzwań organizacyjnych i procesowych, które stawia wobec jej poprawnego przeprowadzenia.
Słowa kluczowe: aktywne metody nauczania, student w centrum, debata w dydaktyce.
DOI: 10.31743/kul.9788382881622