Phenomenon of compensative and compulsive buying in Poland. A socio-economic study

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Economic and Environmental Studies (ISSN: 1642-2597)
Rok wydania: 2018
Tom: 18
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 1181-1200
Streszczenie: Artykuł poświęcony jest zjawisku kupowania kompensacyjnego i kompulsywnego w społeczeństwie konsumpcyjnym na przykładzie Polski. Analiza rozpowszechnienia tego rodzaju zachowań nabywczych w Polsce uwzględnia porównania z danymi z badań prowadzonych w innych krajach. Analizowane są uwarunkowania socjodemograficzne i ekonomiczne kupowania kompensacyjnego i kompulsywnego takie jak: wiek, płeć, dochód, zadłużenie gospodarstwa domowego, czy wielkość miejscowości zamieszkania. Ważnym celem części teoretycznej artykułu jest zaprezentowanie różnych metod pomiaru kompensacyjnego i kompulsywnego kupowania (np. Canadian Compulsive Buying Measurement Scale, German Addictive Buying Indicator, Compulsive Buying Scale, Edwards Compulsive Buying Scale). Dane empiryczne prezentowane w artykule pochodzą z dwóch fal badań przeprowadzonych w 2010 i 2016 roku na ogólnokrajowej reprezentatywnej statystycznie próbie 1000 Polaków. Prezentowane wyniki badań bazują na German Compulsive Buying Indicator. Obecnie 4,4% Polaków w wieku 15 lat i więcej wykazuje skłonności do kupowania kompulsywnego. Udział kupujących kompensacyjnie w populacji generalnej wynosi 16,1%.
Słowa kluczowe: zachowania konsumenckie, kupowanie kompensacyjne, kupowanie kompulsywne, uzależnienie behawioralne
Dostęp WWW: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1a1dc898-6752-4da4-9bfb-c9590ba273b7/c/ees_18_4_fulltext_01.pdf
DOI: 10.25167/ees.2018.48.1



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Grzegorz Adamczyk",
title = "Phenomenon of compensative and compulsive buying in Poland. A socio-economic study",
journal = "Economic and Environmental Studies",
year = "2018",
number = "4",
pages = "1181-1200"
}

Cytowanie w formacie APA:
Adamczyk, G. (2018). Phenomenon of compensative and compulsive buying in Poland. A socio-economic study. Economic and Environmental Studies, 4, 1181-1200.