Between Poetry and Music: Delavigne, Lamartine, de Musset and the Poetic Cantata

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: NOTTINGHAM FRENCH STUDIES (ISSN: 0029-4586)
Rok wydania: 2025
Tom: 64
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 1-16
Streszczenie: Zaprezentowane w artykule badania łączą historię literatury i studia nad relacjami słowa i muzyki w celu zbadania związku między poezją a muzyką w kulturze francuskiej, skupiając się na przykładzie obecnie zapomnianego gatunku, a mianowicie – kantaty poetyckiej (która obejmuje wiele elementów muzycznych zgodnie z zasadami określonymi przez Jeana-Baptiste'a Rousseau; temat omawiany na początku tekstu) i transformacji w obrębie tego gatunku w XIX wieku (dramaturgicznie złożone dzieła podobne do scen operowych i jednocześnie – powrót do prostej struktury stroficznej). Centralna część artykułu obejmuje analizę porównawczą dwóch kantat poetyckich, które były kluczowe dla rozwoju gatunku, napisanych przez Casimira Delavigne'a i Alphonse'a de Lamartine'a. Ponadto omawia „kantatę” napisaną przez Alfreda de Musseta, która stanowi unikalny przykład funkcjonowania tego gatunku w drugiej połowie XIX wieku.
Słowa kluczowe: kantata poetycka, muzyka i poezja, Jeana-Baptiste Rousseau, Casimir Delavigne, Alphonse de Lamartine, Alfred de Musset
Dostęp WWW: https://www.euppublishing.com/doi/full/10.3366/nfs.2025.0431
DOI: 10.3366/nfs.2025.0431



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gamrat",
title = "Between Poetry and Music: Delavigne, Lamartine, de Musset and the Poetic Cantata",
journal = "NOTTINGHAM FRENCH STUDIES",
year = "2025",
number = "1",
pages = "1-16"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gamrat, M. (2025). Between Poetry and Music: Delavigne, Lamartine, de Musset and the Poetic Cantata. NOTTINGHAM FRENCH STUDIES, 1, 1-16.