Elżbieta Talik

Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania.
[School stress specific and coping strategies among adolescents ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Horyzonty Psychologii (ISSN: 2083-5248)
Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 1 (1)
Strony od-do: 127-137
Streszczenie: Szkoła jest jednym z podstawowych obszarów, w których młodzież przeżywa sytuacje trudne. Trudności szkolne są najczęściej doświadczanym stresorem w okresie dorastania. Badania własne, przeprowadzone w grupie 451 nastolatków, uczniów klas I – III liceum ogólnokształcącego w Lublinie, miały na celu określenie specyfiki stresorów szkolnych oraz sposobów radzenia sobie z nimi przez dorastającą młodzież. Uzyskane wyniki potwierdzają, że najczęściej doświadczanym przez młodzież stresorem są stresory szkolne, obok problemów osobistych i rodzinnych oraz trudności w relacjach rówieśniczych. Największa część stresorów szkolnych dotyczy kwestii związanych z nauką (egzaminy, klasówki, oceny), pozostałe – relacji z nauczycielem oraz z innymi uczniami. Źródłem stresu szkolnego jest również zmiana szkoły. Nie stwierdzono różnic istotnych statystycznie między dziewczętami a chłopcami w zakresie częstotliwości doświadczania wymienionych kategorii stresorów szkolnych. W radzeniu sobie ze stresem szkolnym młodzież stosuje głównie strategie skoncentrowane na samodzielnym rozwiązaniu problemu. Istnieją różnice istotne statystycznie między dziewczętami a chłopcami w zakresie radzenia sobie ze stresem szkolnym.
Słowa kluczowe: okres dorastania, stresory szkolne, strategie radzenia sobie ze stresem



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Talik",
title = "Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania. ",
journal = "Horyzonty Psychologii",
year = "2011",
number = "1 (1)",
pages = "127-137"
}

Cytowanie w formacie APA:
Talik, E. (2011). Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania. . Horyzonty Psychologii, 1 (1), 127-137.