Nauka a wartości
[Science and Values]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Metodologia nauk. Cz. 1, Czym jest nauka?
Redaktorzy: Stanisław Janeczek, Monika Walczak, Anna Starościc
Strony od-do: 397-417
Streszczenie: Jedną z najistotniejszych zmian we współczesnym rozumieniu nauki jest przejście od koncepcji nauki wolnej od wartości do koncepcji nauki nasyconej wartościami. W praktyce badawczej naukowcy formułują sądy wartościujące. Pytanie natomiast brzmi: czy naukowiec jako naukowiec może - czy powinien - prawomocnie formułować sądy wartościujące, które determinują praktykę badawczą i jej wyniki, kształtując poznawczy charakter nauki, ale nie zagrażając jej obiektywności i racjonalności? Jeszcze pół wieku temu odpowiedź negatywna wydawała się oczywista – nauka, by zachować swą obiektywność, musi być wolna od sądów wartościujących. Obecnie równie oczywista jest odpowiedź pozytywna. Na tle ideału nauki wolnej od wartościowań w sformułowaniu Maxa Webera, artykuł dyskutuje niektóre próby rozwiązania problemu relacji między nauką a wartościami oraz pokazuje propozycje ideału nauki nasyconej wartościami.
Słowa kluczowe: nauka, wartości, sądy wartościujące, obiektywność, nasycenie nauki wartościami



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "Nauka a wartości",
journal = "",
year = "2019",
pages = "397-417"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2019). Nauka a wartości. , 397-417.