Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych
[Cognitive abilities of students with hearing impairement and their school integration ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2014
Tom: 5 (41)
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 109-122
Streszczenie: Pytanie o możliwości poznawcze uczniów z wadami słuchu jest jednym z ważniejszych problemów surdopedagogiki. Na przestrzeni lat odpowiedzi na to pytanie były różnorodne. Początkowo wadę słuchu utożsamiano jednoznacznie z brakiem zdolności intelektualnych, natomiast badania z ostatnich lat wskazują, że także w tej populacji są osoby o wysokim i bardzo wysokim potencjale intelektualnym. Celem tego artykułu jest przedstawienie współczesnych badań w zakresie możliwości intelektualnych uczniów z wadami słuchu i wskazanie na ich konsekwencje dla integracji edukacyjnej tej grupy uczniów. Zaprezentowane badania pokazują, że uczniowie z wadami słuchu na ogół dysponują potencjałem, który powinien pozwolić im na dobre intelektualne funkcjonowanie wśród słyszących rówieśników. Warunkiem jednak sukcesów w zakresie integracji edukacyjnej jest udzielanie uczniowi z wadą słuchu systematycznego i kompetentnego wsparcia edukacyjnego i społecznego od wczesnych lat życia.
Słowa kluczowe: niesłyszący, słabosłyszący, integracja, szkoła ogólnodostępna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Domagała-Zyśk",
title = "Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2014",
number = "3",
pages = "109-122"
}

Cytowanie w formacie APA:
Domagała-Zyśk, E. (2014). Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych. Roczniki Pedagogiczne, 3, 109-122.