Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
[Significance of functional assessment in education of students with special educational needs]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Współautorzy: Urszula Oszwa, Tomasz Knopik
Rok wydania: 2018
Tom: 10(46)
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 77-90
Streszczenie: Celem artykułu jest zdefiniowane i opisanie diagnozy funkcjonalnej jako modelu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ze względu na używanie tego terminu w wielu kontekstach naukowych (pedagogika, psychologia, medycyna), a także w obszarze praktyki diagnostyczno-terapeutycznej, trudno jest podać jego spójną eksplikację. Analizowane sposoby aplikowania pojęcia „diagnoza funkcjonalna” wskazują na wybiórcze rozumienie roli i zadań przypisywanych pedagogom, psychologom, nauczycielom i innym specjalistom. Powoduje to, że główny walor diagnozy funkcjonalnej, jakim jest kompleksowość wsparcia, nie jest w wystarczającym stopniu realizowany, co bezpośrednio przekłada się na jakość edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Słowa kluczowe: pedagogika, psychologia, analiza zachowania, diagnoza funkcjonalna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/10240/10251
DOI: 10.18290/rped.2018.10.3-5



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Domagała-Zyśk and Urszula Oszwa and Tomasz Knopik",
title = "Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2018",
number = "3",
pages = "77-90"
}

Cytowanie w formacie APA:
Domagała-Zyśk, E. and Urszula Oszwa and Tomasz Knopik(2018). Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Roczniki Pedagogiczne, 3, 77-90.