Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego
[Middle-aged schoolchildren resilience and risk of social maladjustment ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ruch pedagogiczny (ISSN: 0483-4992)
Współautorzy: Tomasz Knopik, Urszula Oszwa
Rok wydania: 2017
Tom: 87
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 91-104
Streszczenie: Celem artykułu jest zaprezentowanie roli zasobów odpornościowych w radzeniu sobie przez uczniów w wieku 9-13 lat z wyzwaniami rozwojowymi, takimi jak: poczucie kompetencji, postawa pracy, przynależność do grupy, potrzeba osiągnięć. Omawiane zasoby, identyfikowane głównie jako kompetencje emocjonalno-społeczne, podlegają treningowi. Pozwala to traktować je jako obszary do rozwoju, w przeciwieństwie do cech, które mają status właściwości względnie trwałych. Proces wspierania tych zasobów można zatem uznać za działalność profilaktyczną w obszarze ryzyka niedostosowania społecznego. Takie podejście prezentuje większość ujęć strategii radzenia sobie ludzi z trudnościami, określanych jako modele rezyliencji. Ich odniesienie do specyfiki rozwojowej osób w środkowym wieku szkolnym pozwala wyznaczyć kierunki efektywnego wspierania uczniów w zakresie rozumienia i kontroli emocji, a także kształtowania satysfakcjonujących relacji społecznych.
Słowa kluczowe: zasoby odpornościowe, ryzyko niedostosowania społecznego, kompetencje społeczno-emocjonalne, uczniowie szkoły podstawowej
Dostęp WWW: https://www.researchgate.net/publication/329045152_Zasoby_odpornosciowy_uczniow_w_srodkowym_wieku_szkolnym_a_ryzyko_niedostosowania_spolecznego



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Domagała-Zyśk and Tomasz Knopik and Urszula Oszwa",
title = "Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego",
journal = "Ruch pedagogiczny",
year = "2017",
number = "1",
pages = "91-104"
}

Cytowanie w formacie APA:
Domagała-Zyśk, E. and Tomasz Knopik and Urszula Oszwa(2017). Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego. Ruch pedagogiczny, 1, 91-104.