Elżbieta Talik

Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności
[The causes of the school anxiety and coping strategies in young school age children]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Psychologia Rozwojowa (ISSN: 1895-6297)
Współautorzy: Kamila Król
Rok wydania: 2014
Tom: 19
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 85-99
Streszczenie: Celem prezentowanych badań była analiza przyczyn lęku szkolnego oraz strategii radzenia sobie z nim przez dzieci w okresie młodszym szkolnym. Przyczyny lęku szkolnego analizowano w kontekście posiadanych przez dzieci zasobów psychospołecznych – poczucia własnej skuteczności oraz jego dwóch komponentów: siły osobistej oraz wytrwałości. Przebadano 105 uczniów w wieku 10-13 lat. Zastosowano cztery kwestionariusze: Kwestionariusz Lęku Szkolnego L. Czyżniejewskiej i G. Kopinke do oceny lęku szkolnego. Poczucie własnej skuteczności oraz jego komponenty (siła, wytrwałość) mierzono przy zastosowaniu Skali Kompetencji Osobistej KompOs Z. Juczyńskiego (2001), a strategie radzenia sobie ze stresem za pomocą kwestionariusza Jak Sobie Radzisz? JSR Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik (2001). Nie stwierdzono różnic istotnych statystycznie między dziewczętami a chłopcami w zakresie natężenia lęku szkolnego. Poziom lęku szkolnego jest wyższy u osób z niższym przekonaniem własnej skuteczności oraz siły osobistej. Dzieci z wyższym natężeniem lęku szkolnego częściej stosują strategię Koncentracji na Emocjach.
Słowa kluczowe: lęk szkolny, poczucie własnej skuteczności, strategie radzenia sobie ze stresem, okres młodszy szkolny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Talik and Kamila Król",
title = "Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności",
journal = "Psychologia Rozwojowa",
year = "2014",
number = "3",
pages = "85-99"
}

Cytowanie w formacie APA:
Talik, E. and Kamila Król(2014). Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności. Psychologia Rozwojowa, 3, 85-99.