Elżbieta Talik

Religijne radzenie sobie ze stresem szkolnym przez młodzież w okresie dorastania
[Religious coping with school stress among adolescetns]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2011
Tytuł publikacji: Religijne radzenie sobie ze stresem szkolnym przez młodzież w okresie dorastania
Redaktorzy: Zbigniew Gaś
Strony od-do: 243-249
Streszczenie: Młodzież w okresie dorastania doświadcza licznych sytuacji stresujących, wśród których problemy szkolne są najczęściej wymieniane, obok problemów rodzinnych, osobistych i rówieśniczych. W obliczu przeżywanych trudności dorastający stosują różne strategie radzenia sobie ze stresem. Celem prezentowanych badań było określenie, czy dorastający w radzeniu sobie ze stresem szkolnym stosują religijne strategie. Przebadano 451 osób – 278 dziewcząt oraz 173 chłopców, uczniów klas I – III liceum ogólnokształcącego w Lublinie. Zastosowano następujące metody: Kwestionariusz RCOPE K. I. Pargamenta, w adaptacji E. Talik i L. Szewczyka (2008) – do oceny religijnych strategii radzenia sobie ze stresem oraz autorską Ankietę, w której badani mogli się wypowiedzieć odnośnie przeżywanej ostatnio sytuacji trudnej. Uzyskane wyniki wskazują, że młodzież w radzeniu sobie ze stresem szkolnym stosuje pozytywne religijne strategie, takie jak: Przemiana życia, Poddanie się woli Boga oraz Błaganie Boga o pomoc.
Słowa kluczowe: adolescencja, religijne strategie radzenia sobie ze stresem; stresory szkolne