E-kultura - internetowa przestrzeń edukacyjna jako element kompetentnego wsparcia edukacji humanistycznej
[E-culture and educational portals of as part of a competent support the learning process in humanistic education]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Zarządzanie szkołą w procesie zmian oświatowych
Redaktorzy: Adam Maj, Ewa Domagała-Zyśk
Strony od-do: 149-168
Streszczenie: Autorka artykułu nawiązuje do postulatów I Kongresu Edukacji Polskiej z 2011 r. w zakresie wprowadzania do dydaktyki nowych technologii i tzw. Otwartych Zasobów Edukacyjnych, wzorowanych na Wikipedii i Khan Academy. Przytacza także dane statystyczne z 2012 r. dotyczące obszarów aktywności internetowej uczniów. Zwraca uwagę na rolę wychowania estetycznego („wychowania do sztuki” i „wychowania poprzez sztukę”). Pokazuje możliwości implementacji technologii informatycznych i internetu w procesie edukacji humanistycznej. Prezentuje zasoby mogące stanowić kompetentne wsparcie edukacji humanistycznej, np. e-learning z zakresu kultury oferowany przez Muzeum Pałac w Wilanowie z ciekawymi materiałami multimedialnymi (Prawdziwa twarz króla Jana III Sobieskiego czy Percepcja piękna. Jak patrzymy na obrazy, które nam się podobają?). Autorka docenia rolę wirtualnych muzeów w edukacji (np. Muzeum Powstania Warszawskiego), opisuje zmiany, które zachodzą na portalu Scholaris i zwraca uwagę na inne tzw. Otwarte Zasoby Edukacyjne. Artykuł podkreśla także rolę nauczyciela jako przewodnika w korzystaniu z mediów.
Słowa kluczowe: edukacja humanistyczna, e-kultura, e-edukacja, e-learning, wirtualne muzeum