Elżbieta Rydz

Understanding irreversibility of death in children (Rozumienie nieodwracalności śmierci przez dzieci przedszkolne)
[Understanding irreversibility of death in children]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Anna Gladysz
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: The Psychology of Human Development - Selested Issues, Vol.2.
Redaktorzy: Dagmara Musiał, Elżbieta Rydz
Strony od-do: 79-95
Streszczenie: Pojęcie śmierci składa się z wielu elementów, spośród których najważniejsze to: nieodwracalność, zaprzestanie funkcjonowania, przyczynowość, nieuchronność i uniwersalizm. W niniejszych badaniach podjęliśmy problematykę rozumienia nieodwracalności śmierci przez dzieci przedszkolne. Celem pracy była próba odpowiedzi na pytanie: Jakie zmiany zachodzą w rozumieniu przez dzieci przedszkolne skutków śmierci w tym jej nieodwracalności? Badaniami objęto 40 dzieci w wieku od 3,4 do 7,7 roku życia. Badania przeprowadzono za pomocą Kwestionariusza do Badania Rozumienia Śmierci u Dzieci Przedszkolnych (A. Kamińska, 2009), skonstruowanego w formie wywiadu eksploracyjno-krytycznego w oparciu o założenia teoretyczne M. Nagy i B. Kane. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że rozumienie nieodwracalności śmierci, czyli przeświadczenie, że „osoba zmarła nie może ożyć” - można zauważyć u większości dzieci przedszkolnych. Badane dzieci różnią się sposobami uzasadnień swojego przeświadczenia o nieodwracalności śmierci. Wyjaśnienia religijne pojawiają się już u dzieci 4-letnich i wraz z wiekiem obserwuje się tendencję wzrostową tego typu uzasadnień.
Słowa kluczowe: rozwój umysłowy, rozumienie nieodwracalności śmierci, średnie dzieciństwo