Elżbieta Rydz

Dziecięce teorie Boga - doniesienie z badań
[Children's theories of God]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Rafał Bartczuk, Małgorzata Tatala, Beata Zarzycka
Miejsce: UPJPII, Kraków
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Zdrowie dziecka. Ujęcie holistyczne
Redaktorzy: Bożena Gulla, Monika Borowska
Strony od-do: 56-67
Streszczenie: Zainteresowanie nabywaniem przez dzieci wiedzy na temat własności Boga (w tym idea nieomylności Boga) wyrasta z szerszego nurtu teoretycznego, jakim są dziecięce teorie umysłu, czyli wiedza dzieci o mentalnych stanach człowieka. Celem niniejszych badań jest próba odpowiedzi na pytanie: jak rozwija się rozumienie własności umysłu Boga i człowieka u dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniach zastosowano test ignorancji wiedzy (Barrett, Richert, Driesenga 2001, Lane, Wellman, Evans 2010). Badaniami objęto 110 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Badania wykazały następujące tendencje rozwojowe: a) wraz z wiekiem dzieci częściej przypisują omylność (ignorancję) człowiekowi (koleżance/koledze) (kontrast liniowy istotny p<0,0001), b) dzieci ze wszystkich grup wiekowych przypisują nieomylność Bogu, c) przy czym dzieci 4-letnie przypisują mniej nieomylności Bogu niż człowiekowi (koleżance/koledze), (kontrast kwadratowy istotny p<0,003).
Słowa kluczowe: dziecięce teorie umysłu, dziecięce teorie Boga, średnie dziecinstwo