Elżbieta Rydz

Rozumienie uniwersalizmu śmierci przez dzieci w wieku przedszkolnym - doniesienie z badań
[Understanding universality of death in children]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Anna Gładysz
Miejsce: UPJPII, Kraków
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Zdrowie dziecka. Ujęcie holistyczne
Redaktorzy: Bożena Gulla, Monika Borowska
Strony od-do: 68-88
Streszczenie: Pojęcie śmierci składa się z wielu elementów, spośród których najważniejsze to: nieodwracalność, zaprzestanie funkcjonowania, przyczynowość, nieuchronność i uniwersalizm. W niniejszych badaniach podjęliśmy problematykę rozumienia uniwersalizmu śmierci przez dzieci przedszkolne. Celem pracy była próba odpowiedzi na pytania: Jakie zmiany zachodzą w postrzeganiu przez dzieci przedszkolne uniwersalizmu śmierci ujętego poprzez charakterystykę osób, których może dotyczyć śmierć (ich stopnia pokrewieństwa oraz wieku)? Badaniami objęto 40 dzieci w wieku od 3,4 do 7,7 roku życia. Badania przeprowadzono za pomocą Kwestionariusza do Badania Rozumienia Śmierci u Dzieci Przedszkolnych (A. Kamińska, 2009), skonstruowanego w formie wywiadu eksploracyjno-krytycznego w oparciu ozałożenia teoretyczne M. Nagy i B. Kane.
Słowa kluczowe: rozwój poznawczy, rozumienie śmierci, średnie dziecinstwo