Elżbieta Rydz

Wspomaganie rozwoju religijności młodzieży w kontekście współczesnych ujęć teoretycznych
[Support of religious development in youth in context of current theoretical conceptions]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Poznań
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Idźcie i głoście
Redaktorzy: Anna Wieradzka-Pilarczyk
Strony od-do: 31-48
Streszczenie: Większość współczesnych koncepcji rozwoju religijności człowieka w biegu jego życia posiada charakter stadialno-strukturalny (określane w psychologii także jako ujęcia normatywne), i wywodzi się z piagetowskich i postpiagetowskich teorii rozwoju poznawczego człowieka. Uwzględniając centralne charakterystyki – koncepcje stadialno-strukturalne odsłaniają wyłanianie się form coraz doskonalszych w kontekście całościowego rozwoju psychospołecznego jednostki. Stadia i struktury oferują środki do wyjaśnienia dynamicznej natury rozwoju religijnego człowieka. Modele alternatywne do ujęć stadialno-strukturalnych (określane także jako koncepcje nienormatywne) konstruowane są w oparciu o pytanie badawcze: czy rozwój religijności może być ujęty jako dochodzenie do jakichś uniwersalnych norm i punktów finalnych, które definiują kierunek rozwoju, czy też jest procesem wiodącym do wielu punktów końcowych? Teoretycy tego nurtu określają rozwój jako zmiany, ujęte metaforycznie w postaci wielokierunkowych dróg, ścieżek, prowadzących do wielu punktów końcowych. Zadaniem pracy jest przedstawienie możliwości wspomagania rozwoju religijności młodzieży w świetle współczesnych teorii rozwoju religijności.
Słowa kluczowe: rozwój religijności, młodzież



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Rydz",
title = "Wspomaganie rozwoju religijności młodzieży w kontekście współczesnych ujęć teoretycznych ",
journal = "",
year = "2017",
pages = "31-48"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rydz, E. (2017). Wspomaganie rozwoju religijności młodzieży w kontekście współczesnych ujęć teoretycznych . , 31-48.