Uwarunkowania strategii regulacji emocji złości, lęku i smutku u młodzieży
[Conditionings of the strategy of regulating the emotion of anger, anxiety and sadness in young people]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2009
Tytuł publikacji: Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Psychologia kliniczna nastolatka
Redaktorzy: Leszek Szewczyk, Elżbieta Talik
Tom: 10
Strony od-do: 251-283
Streszczenie: Podstawowe cele artykułu koncentrują się na: (1) przedstawieniu założeń wybranych teorii próbujących opisać i wyjaśnić genezę emocji negatywnych; (2) ogólnej charakterystyce psychologicznej wybranych emocji negatywnych, tj. złość, lęk, smutek, a także funkcji tych emocji; (3) zakresie podobieństwa tych emocji, oraz suwerennych aspektach każdej z nich; (4) następstwach intensywnych i długotrwałych stanów tych emocji dla jakości funkcjonowania psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania. Tłem do realizacji w/w celów artykułu jest krótki wyciąg wybranych tez teorii emocji, różnie rozkładających akcenty na genezę, istotę emocji oraz składników reakcji emocjonalnej: (1) teorii W.Jamesa-C.Langego zakładającej, że emocje są rezultatem oceny stanu własnego ciała, i wynikają ze zdarzeń zewnętrznych wywołujących określone wzorce pobudzeń i działań; (2) wzgórzowej teorii W.Cannona-Ph.Barda - zakładającej, pod wpływem doświadczonych zdarzeń podkorowe organizowanie emocji, i wyżej - poznawcze jako organizowane przez czynności kory; (3) teorii oceny poznawczej wychodzących z założenia, iż zdarzenia i wzorce pobudzenia są oceniane (interpretowane) przez jednostkę, emocje zaś są rezultatem tej oceny; (4) teoria J.LeDouxa podejmuje próbę pewnych modyfikacji teorii poznawczej twierdząc, że dla różnych emocji istnieją odmienne systemy mózgowe.
Słowa kluczowe: objawy, geneza i funkcje emocji: złości, lęku i smutku



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Januszewska",
title = "Uwarunkowania strategii regulacji emocji złości, lęku i smutku u młodzieży",
journal = "",
year = "2009",
pages = "251-283"
}

Cytowanie w formacie APA:
Januszewska, E. (2009). Uwarunkowania strategii regulacji emocji złości, lęku i smutku u młodzieży. , 251-283.