Elżbieta Błotnicka-Mazur

The Image of Art Between Ideology and Modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960's Poland

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Art is on (Lisboa) (ISSN: 2183-7082)
Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 97-106
Streszczenie: W 1965 roku Gerard Kwiatkowski i Marian Bogusz zorganizowali I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu - mieście położonym na terenie tzw. Ziem Odzyskanych. Wybrani artyści, przy wsparciu finansowym zakładów mechanicznych ZAMECH i za zgodą władz komunistycznych, stworzyli kilkadziesiąt metalowych rzeźb określanych mianem "form przestrzennych". Był to wówczas największy eksperyment artystyczny łączący sztukę i przemysł w Polsce, a może nawet w Europie. Celem artykułu jest ukazanie roli tego zjawiska, a przede wszystkim jak twórcy Biennale odnaleźli równowagę pomiędzy artystyczną wolnością i politycznymi ograniczeniami, które były artystom narzucane w formule Foucaultowskiego "nadzoru" (Foucault, 1973). Autorka artykułu pokazuje również współczesny ogląd Elbląskiego Biennale z perspektywy awangardowego mitu społecznej i zbiorowej partycypacji w kreacji artystycznej.
Słowa kluczowe: formy przestrzenne, rzeźba w metalu, sztuka i ideologia, Biennale w Elblągu, sztuka polska lat 60. XX wieku
Dostęp WWW: http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao/article/view/242



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Błotnicka-Mazur",
title = "The Image of Art Between Ideology and Modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960's Poland",
journal = "Art is on (Lisboa)",
year = "2019",
number = "9",
pages = "97-106"
}

Cytowanie w formacie APA:
Błotnicka-Mazur, E. (2019). The Image of Art Between Ideology and Modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960's Poland. Art is on (Lisboa), 9, 97-106.