Elżbieta Błotnicka-Mazur

Colour as a “ready-made”. Notes on the margins of the works of Adam Marczyński

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Saeculum Christianum. Pismo Historyczne (ISSN: 1232-1575)
Rok wydania: 2021
Tom: 28
Numer czasopisma: wydanie specjalne
Strony od-do: 176-186
Streszczenie: Artykuł podejmuje zagadnienie koloru i jego percepcji w wybranych dziełach Adama Marczyńskiego (1908-1985) z cyklu Refleksy zmienne z lat 60 i 70. XX wieku. Punktem wyjścia do rozważań jest kolor traktowany jako ready-made, karta kolorów zaanektowana w przestrzeń malarską przez artystów świadomych faktu, że kolor może być komercyjnym produktem. Przedmiotem analizy są prace Marczyńskiego wypełnione kwadratowymi lub prostokątnymi kasetonami zamykanymi ruchomymi na osi, uchylnymi klapkami. Wnętrza kasetonów artysta pokrywał intensywnym kolorem, najczęściej z użyciem farb fluorescencyjnych, a ich soczysta barwa miała być transmitowana w formie odbić, refleksów powstających na srebrzystych klapkach, zmieniających się w zależności od kąta nachylenia.
Słowa kluczowe: Adam Marczyński, Refleksy zmienne, kolor w sztuce współczesnej, farby fluorescencyjne, sztuka lat 60. i 70. XX wieku
DOI: 10.21697/sc.2021.28.spec.13



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Błotnicka-Mazur",
title = "Colour as a “ready-made”. Notes on the margins of the works of Adam Marczyński",
journal = "Saeculum Christianum. Pismo Historyczne",
year = "2021",
number = "wydanie specjalne",
pages = "176-186"
}

Cytowanie w formacie APA:
Błotnicka-Mazur, E. (2021). Colour as a “ready-made”. Notes on the margins of the works of Adam Marczyński. Saeculum Christianum. Pismo Historyczne, wydanie specjalne, 176-186.