Elżbieta Błotnicka-Mazur

Rethinking Polish assemblages of the 1960s: the re(turn) to things

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2018
Tom: 66
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 131-150
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza statusu obiektu w praktykach neoawangardowych wybranych polskich artystów w latach 60. XX wieku, z perspektywy „zwrotu materialnego”, zainicjowanego przez kryzys reprezentacji postrukturalizmu w naukach społecznych i humanistycznych. Chęć wyjścia poza tradycyjne dzieło malarskie, pojmowane w kategoriach płaskiej, dwuwymiarowej powierzchni, sprawiło, że artyści zaczęli wprowadzać do sztuki przedmioty z prawdziwego życia, dzięki czemu dzieło zyskiwało nowe życie i „osobowość”. Artykuł koncentruje się na pracach czterech wybitnych polskich artystów neoawangardowych: Erny Rosenstein, Włodzimierza Borowskiego, Tadeusza Kantora i Aliny Szapocznikow. Biorąc pod uwagę różnice między ich postawami artystycznymi i osobistymi doświadczeniami, można zaobserwować wspólne zainteresowanie materialnością świata, które zaowocowało różnorodnymi interpretacjami przedmiotów (Rosenstein, Borowski, Kantor), a także reifikacją ciała (Szapocznikow). Odniesienie do teorii aktora-sieci Latoura tworzy także nową perspektywę dla badań nad rolą obiektów w dziełach sztuki (Kantor).
Słowa kluczowe: polskie asamblaże, zwrot materialny, przedmioty w sztuce, polska sztuka lat 60. XX wieku
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/download/10838/10764
DOI: 10.18290/rh.2018.66



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Błotnicka-Mazur",
title = "Rethinking Polish assemblages of the 1960s: the re(turn) to things",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2018",
number = "4",
pages = "131-150"
}

Cytowanie w formacie APA:
Błotnicka-Mazur, E. (2018). Rethinking Polish assemblages of the 1960s: the re(turn) to things. Roczniki Humanistyczne, 4, 131-150.