Elżbieta Błotnicka-Mazur

Na granicy optyczności i haptyczności widzenia. Dynamika w czasie i przestrzeni dzieł Adama Marczyńskiego
[Between optic and haptic seeing. The dynamics of Adam Marczyński’s works in space and time]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Sztuka pograniczy
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2018
Tytuł publikacji: Sztuka pograniczy
Redaktorzy: Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Marcin Pastwa
Strony od-do: 499-513
Streszczenie: Celem artykułu jest prezentacja wybranych dzieł Adama Marczyńskiego z okresu od końca lat 50. do lat 70. XX wieku, prowokujących odbiorcę do zdynamizowania ich oglądu. Ten aspekt wydaje się szczególnie interesujący z perspektywy badań nad optycznością i haptycznością widzenia. Marczyński przekraczał granice ściśle zdefiniowanych gatunków sztuki początkowo poprzez wykorzystanie gotowych fragmentów rzeczywistości, a następnie przez wprowadzenie ruchomych elementów do swoich dzieł w formie geometrycznych kasetonów o ruchomych klapkach, które w ten sposób nabrały cech trójwymiarowej rzeźby. Spostrzeżenia dziewiętnastowiecznego rzeźbiarza Adolfa von Hildebranda, ukierunkowane przede wszystkim na pewne bardzo określone pojmowanie rzeźby, dotyczą dwoistości jej widzenia: nieruchomo, frontalnie, z dystansu jako całości, ale także dynamicznie, z bliska, poprzez „obmacywanie” wzrokiem poszczególnych detali. Te dwa zgoła odmienne sposoby patrzenia: optycznego i dotykowego, na które zwracano uwagę już w XVIII stuleciu, posłużą do rozważań nad dynamiką oglądu prac krakowskiego artysty.
Słowa kluczowe: Adam Marczyński, haptyczność i optyczność widzenia, sztuka haptyczna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Błotnicka-Mazur",
title = "Na granicy optyczności i haptyczności widzenia. Dynamika w czasie i przestrzeni dzieł Adama Marczyńskiego",
journal = "",
year = "2018",
pages = "499-513"
}

Cytowanie w formacie APA:
Błotnicka-Mazur, E. (2018). Na granicy optyczności i haptyczności widzenia. Dynamika w czasie i przestrzeni dzieł Adama Marczyńskiego. , 499-513.