Elżbieta Błotnicka-Mazur

Adama Marczyńskiego optyczność w przestrzeni
[Opticality in Space – Adam Marczyński’s Works]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego (ISSN: 1896-4133)
Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 3 (45)
Strony od-do: 40-53
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza wybranych dzieł Adama Marczyńskiego z perspektywy zagadnienia optyczności czy też wizualności rzeźby. Te pojęcia nawiązują do uwag Clementa Greenberga na temat rzeźby nowoczesnej i jego stwierdzenia iż ta nowa rzeźba na skutek modernistycznej "redukcji" okazała się być niemal tak wizualna jak malarstwo. Dzieła Adama Marczyńskiego z lat 60. i 70. zazwyczaj są rozpatrywane w odniesieniu do konstruktywistycznego obrazu-przedmiotu. Na początku lat 60. artysta zrezygnował z tradycyjnie pojmowanego malarstwa i zwrócił się ku półprzestrzennym kolażom, wykonanym z kawałków drewna, dykty lub zardzewiałego metalu. Zaczął także projektować formy rzeźbiarskie, zwłaszcza podczas spotkań plenerowo-sympozjalnych, jak np. "Kompozycja elementów zmiennych" (I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, 1965) czy "Wieża światła" (z Januszem Orbitowskim, Sympozjum Wrocław ’70, 1970, niezrealizowany projekt). Oprócz wspomnianych wyżej prac zostały omówione "Interwencje" Marczyńskiego, zaprezentowane podczas VIII Spotkania Artystów i Teoretyków Sztuki w Osiekach (1970). Artysta wykorzystał drewniane kasetony - które pojawiały się już wcześniej w jego seriach rytmicznych kompozycji: "Układy otwarte" i "Dekompozycje" – tym razem umieszczając je bezpośrednio na drzewach, w naturalnym środowisku. Oprócz perspektywy "optyczności" pojawia się tu także kwestia ich dwoistej mobilności: w interakcji z przestrzenią i relacji do widza.
Słowa kluczowe: Adam Marczyński, sympozja i plenery lat 60. i 70., optyczność rzeźby, artyści krakowscy



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Elżbieta Błotnicka-Mazur",
title = "Adama Marczyńskiego optyczność w przestrzeni",
journal = "Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego",
year = "2017",
number = "3 (45)",
pages = "40-53"
}

Cytowanie w formacie APA:
Błotnicka-Mazur, E. (2017). Adama Marczyńskiego optyczność w przestrzeni. Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, 3 (45), 40-53.