Więziotwórcza rola mediów w rodzinie
[The media in the family and their role in bond formation]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Katowice
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Jaka rodzina, takie społeczeństwo : wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego
Redaktorzy: Mariola Teresa Kozubek
Strony od-do: 256-275
Streszczenie: Rodzina, jako pierwotna grupa społeczna, jest tym środowiskiem, w którym dziecko zdobywa podstawowe rozumienie życia. Rodzina stanowi pomost między naturalnym środowiskiem życia dziecka a środowiskiem medialnym. Rodzinne wychowanie i komunikacja medialna rozpoczynająca się od najmłodszych lat życia dziecka jest procesem przygotowywania go przez rodziców do racjonalnego korzystania z mediów elektronicznych. Jest to tworzenie w rodzinie sytuacji wychowawczych dzięki którym dziecko stopniowo, ale systematycznie zdobywa kompetencje medialne; jest to rodzinna inkulturacja medialna dzieci i innych członków rodziny. Jest to proces uczenia się komunikacji medialnej przez dziecko w domu rodzinnym poprzez obserwację i zapamiętywanie pożądanych wzorów zachowań-wzorów korzystania z mediów. Dlatego rodzina powinna tworzyć takie warunki i sytuacje, dzięki którym dziecko stopniowo kształtuje postawę selektywnego wyboru, aktywnego i krytycznego odbioru, tak aby treści przekazów medialnych były twórczym ubogaceniem. Media mogą wpływać na osobowość odbiorcy, stymulować jego rozwój, wspomagać proces samopoznawania i osiągania wyższego stopnia dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej. Mądre wykorzystanie różnorodności form i treści oferty medialnej sprzyja rozbudzaniu potrzeb kulturalnych i społecznych oraz ukazywaniu różnych możliwości ich zaspokojenia. Kulturotwórcza rola i siła oddziaływania mediów, wynika właśnie, z posiadanych przez nie możliwości poszerzania wiadomości w różnych obszarach życia. Przy takim założeniu, rodzice powinni patrzeć na media, te tradycyjne jak i te interaktywne, w kontekście ich roli narzędziowej, polegającej na byciu narzędziem kształtowania wiedzy i świadomości, a tym samym, wyzwalać intelekt dziecka oraz rozbudzać i rozwijać jego zainteresowanie różnymi obszarami działań. Wiedza rodziców, co do odbieranych treści pochodzących z wielu mediów i multimediów powoduje, że rodzina pełni rolę swoistego „filtru informacji”, który sprzyja integralnemu rozwojowi dziecka i staje się dla niego punktem odniesienia i weryfikacji postaw i poglądów. Wiedza rodziców i dbałość o jakość komunikacji medialnej sprzyja budowaniu i wzmacnianiu więzi pomiędzy członkami rodziny.
Słowa kluczowe: rodzina, komunikacja medialna, współdziałanie rodziny i mediów, wychowawczo-edukacyjne i kulturotwórcze funkcje mediów, edukacja medialna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dorota Bis",
title = "Więziotwórcza rola mediów w rodzinie",
journal = "",
year = "2012",
pages = "256-275"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bis, D. (2012). Więziotwórcza rola mediów w rodzinie. , 256-275.