Rola diagnozy społeczno-pedagogicznej w planowaniu działań oświatowych
[The role of the social and pedagogic diagnosis in planning educational operations]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Zarządzanie szkołą w procesie zmian oświatowych
Redaktorzy: Adam Maj, Ewa Domagała-Zyśk
Strony od-do: 105-122
Streszczenie: Dynamika przemian i reform współczesnej szkoły sprzyja wyznaczaniu jej nowych obszarów zadań edukacyjno-wychowawczych i kierunków rozwoju, które mają odpowiadać europejskim założeniom polityki oświatowej. Podejmowane przez dyrektora/nauczyciela/pedagoga czynności dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne wobec ucznia, stanowią płaszczyznę oddziaływań na różnych poziomach edukacji. Diagnoza jest jednym z obszarów pracy nauczyciela, ponieważ rozpoznanie i zdiagnozowanie potrzeb uczniów decyduje o zasadności i skuteczności podejmowanych działań - tych korygujących i uprzedzających. Proces diagnozowania współtworzy wiele czynności (spostrzeganie, myślenie, wnioskowanie), które zmierzają do rozpoznania i wyjaśnienia konkretnych zjawisk występujących w nauczaniu i wychowaniu, będących przedmiotem zainteresowań i badań. Badania diagnostyczne są bardzo ważne dla prowadzenia i projektowania działalności edukacyjnej i wychowawczej. Diagnostyka w działalności edukacyjnej jest praktyczna, realizacyjna i decyzyjna a jej główną cechą jest przeprowadzenie w ścisłym związku z projektowaniem pedagogicznym i zamiarem uzyskania podstawy do decyzji pedagogicznej. Podejmowane oddziaływania diagnostyczne, często połączone z oddziaływaniami profilaktycznymi wymagają od nauczyciela zarówno interdyscyplinarnej wiedzy o człowieku, jego rozwoju i środowisku życia, jak też osobistego doświadczenia. Dlatego tak bardzo istotne w planowaniu działań oświatowych jest rozwijanie wśród nauczycieli umiejętności i kompetencji związanych z procesem diagnozowania środowiska edukacyjnego oraz wrażliwości na etyczność podejmowanych działań.
Słowa kluczowe: diagnoza pedagogiczna, metody diagnozy, etyka w diagnozie, działania oświatowe



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dorota Bis",
title = "Rola diagnozy społeczno-pedagogicznej w planowaniu działań oświatowych",
journal = "",
year = "2012",
pages = "105-122"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bis, D. (2012). Rola diagnozy społeczno-pedagogicznej w planowaniu działań oświatowych. , 105-122.