Uwarunkowania wpływu mediów na rozwój dzieci
[Conditions of the impact of media on children's development]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Radom
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Przedszkolaki idą do szkoły : diagnoza gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich radomskich przedszkoli : człowiek - najlepsza inwestycja
Redaktorzy: Piotr Magier, Andrzej Łuczyński
Strony od-do: 65-95
Streszczenie: Media pośredniczą w poznawaniu świata i komunikowaniu się z nim, preferują własny język opisu rzeczywistości, tworzą swoiste środowisko, które wytwarza specyficzny styl życia. Ogólnodostępna i zróżnicowana oferta mediów wielokrotnie zaskakuje młodego odbiorcę, przerasta jego możliwości percepcyjne postrzegania życia, ponieważ często nie jest on przygotowany do świadomego i selektywnego odbioru treści pochodzących z mediów. Role mediów należy analizować w aspekcie ogromnych możliwości i stwarzania szans edukacyjnych, jak też w aspekcie zagrożeń, zwłaszcza tych wychowawczych i społecznych. Istnieje, więc naturalna potrzeba nauczania dzieci posługiwania się mediami, jako narzędziami pracy intelektualnej, przygotowania uczniów już na poziomie szkoły podstawowej do właściwego i krytycznego odbioru wykorzystywaniu komunikatów medialnych, do rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Media mogą bowiem, nie tylko wpływać na osobowość dziecka, ale także stymulować jego rozwój, wspomagać proces samopoznawania i osiągania wyższego stopnia dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej. Dlatego, tak ważne jest, aby w ofercie mediów było więcej miejsca dla treści kulturalno-oświatowych, aby uwzględniano informacje umożliwiające rozwiązywanie problemów społecznych oraz służące poszerzaniu wiedzy o świecie i zapewniające godziwą rozrywkę. Kulturotwórcza rola i siła oddziaływania mediów, wynika właśnie, z posiadanych przez nie możliwości poszerzania wiadomości w różnych obszarach życia . Pozytywna realizacja wymienionych funkcji, zależy zarówno od: rodzaju i zakresu korzystania z mediów; przekazywanych w nich treści; charakter korzystania z mediów w rodzinie i właściwego przygotowania dziecka do ich odbioru . Wobec tak wielu zagrożeń i jakże często nieuświadomionego wpływu mediów na życie dzieci, konieczne jest uczenie ich umiejętności odbioru mediów od najwcześniejszych lat życia. Wychowanie musi być w tej dziedzinie zdecydowanie aktywniejsze, powinno zmierzać w pracy z dzieckiem do odkrywania, badania, rozpoznawania nie tylko treści, ale i sposobów przedstawiania obrazów i wartości oraz konsekwencji ich następstw, czyli ocenę, wnioski, wybór i podjęcie decyzji w zakresie formy korzystania z mediów w rodzinie. Konieczna jest szeroko rozumiana edukacja, która pozwala rozwijać kreatywność, odpowiedzialność, samodzielne myślenie i dokonywanie wyborów. „Jeśli zaś przyjąć, że przedmiotem pedagogiki jest proces wychowania, to w tym ujęciu przedmiotem pedagogiki mass mediów jest proces wychowania do mediów” . Należy, zatem odczytać i podjąć zadania w zakresie edukacji szkolnej i pedagogiki mediów w rodzinie.
Słowa kluczowe: media, rodzina, wychowanie do mediów



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dorota Bis",
title = "Uwarunkowania wpływu mediów na rozwój dzieci",
journal = "",
year = "2012",
pages = "65-95"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bis, D. (2012). Uwarunkowania wpływu mediów na rozwój dzieci. , 65-95.