MUZYKA WIELOGŁOSOWA W KATEDRZE GNIEŹNIEŃSKIEJ
[POLYPHONIC MUSIC IN GNIEZNO CATHEDRAL]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Seminare. Poszukiwania naukowe (ISSN: 1232-8766)
Rok wydania: 2022
Tom: 43 *
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 223-234
Streszczenie: Artykuł przedstawia w przekrojowy sposób działalność muzyczną w katedrze gnieźnieńskiej od XVI wieku aż po dzień dzisiejszy. Stanowi próbę sumarycznego omówienia wykonywanych tam przez wieki różnorodnych kompozycji wielogłosowych. Rozwój muzyki polifonicznej w dużym stopniu przyczynił się do wyparcia śpiewu gregoriańskiego, kultywowanego w kościele katedralnym od zara-nia dziejów. Kierunek muzyczny nadawali zawsze moderatorzy, którymi byli kolejni kapelmistrzowie, zwani w późniejszym okresie dyrektorami muzyki, a następnie dyrektorami chóru katedralnego. Nie-którzy z nich, będąc kompozytorami, dostarczali muzykom także swoje dzieła. Repertuar wokalno-in-strumentalny reprezentuje różne style muzyczne, począwszy od polifonii religijnej, poprzez klasyków wiedeńskich, romantyków aż po twórczość współczesną. Jego dobór wyznaczały zawsze możliwości wykonawcze zespołu.
Słowa kluczowe: Gniezno, muzyka wielogłosowa,muzyka wokalno-instrumentalna,kapela mu-zyczna, chór katedralny
Dostęp WWW: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/11036/9548
DOI: http://doi.org/10.21852/sem.2022.3.15



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dariusz Sobczak",
title = "MUZYKA WIELOGŁOSOWA W KATEDRZE GNIEŹNIEŃSKIEJ",
journal = "Seminare. Poszukiwania naukowe",
year = "2022",
number = "3",
pages = "223-234"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sobczak, D. (2022). MUZYKA WIELOGŁOSOWA W KATEDRZE GNIEŹNIEŃSKIEJ. Seminare. Poszukiwania naukowe, 3, 223-234.