Dariusz Skórczewski

Strach jako kategoria języka postkolonialności (Wokół filmów Wojciecha Smarzowskiego: „Wesele”, „Dom zły”, „Drogówka”, „Róża”)
[Fear as a Category of the Language of Postcoloniality (On Wojciech Smarzowski's Feature Films: "The Wedding," "The Dark House," "Rose," and "Traffic Department")]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Porownania (ISSN: 1733-165X)
Rok wydania: 2015
Tom: 16
Strony od-do: 125-145
Streszczenie: Jedną z uderzających cech obrazów filmowych Wojciecha Smarzowskiego jest groza i niesamowitość ukazywanych w nich zdarzeń oraz sytuacji. Nastrój budowany przez reżysera zdaje się wykraczać poza efekt przewidziany konwencją thrillera i mieć inne niż w klasycznym kinie grozy podłoże. Poszukując odpowiedzi na pytanie o przyczyny strachu, z jakim konfrontowany jest widz tak różnych od siebie filmów, jak Wesele, Dom zły, Róża i Drogówka, autor artykułu podejmuje próbę teoretyzacji zagadnienia postkolonialnego strachu. Stawia tezę, iż ewokowana w filmach Smarzowskiego emocja stanowi medium artykulacji postkolonialnej traumy pamięci społeczeństwa, które boryka się ze swoją kolonialną przeszłością i postkolonialną teraźniejszością. Artykułując tę traumę, reżyser przeprowadza swoistą pracę pamięci w „strefie przejścia” (słowami B. Budena).
Słowa kluczowe: Wojciech Smarzowski, kino, postkolonialna trauma
Dostęp WWW: http://www.staff.amu.edu.pl/~comparis/attachments/article/379/11%20Sk%C3%B3rczewski.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dariusz Skórczewski",
title = "Strach jako kategoria języka postkolonialności (Wokół filmów Wojciecha Smarzowskiego: „Wesele”, „Dom zły”, „Drogówka”, „Róża”)",
journal = "Porownania",
year = "2015",
pages = "125-145"
}

Cytowanie w formacie APA:
Skórczewski, D. (2015). Strach jako kategoria języka postkolonialności (Wokół filmów Wojciecha Smarzowskiego: „Wesele”, „Dom zły”, „Drogówka”, „Róża”). Porownania, 125-145.