"Być dzieckiem, kiedy mama jest zaradna". Teraźniejszość oraz przyszłość dziecka z perspektywy matek dzieci przedszkolnych
["Being a resourceful mother’s child…” a child’s present and future from the point of view of pre-school children’s mothers]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Lidia Anna Wiśniewska
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: System rodzinny w ujęciu temporalnym. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość
Strony od-do: 287-302
Streszczenie: Jednym z charakterystycznych rysów współczesności jest wczesne – realizowane już w okresie przedszkolnym – planowanie „kariery zawodowej” dziecka. Organizacja czasu wolnego dzieci w tym czasie ukierunkowana jest na wykorzystanie potencjału tego okresu. Miejsce spontanicznej zabawy zajmują często zajęcia dodatkowe, które niejednokrotnie zbyt silnie angażują dzieci. Niezaprzeczalnie w ostatnich latach wzrasta rola ojca w wychowaniu potomstwa. Nie wyklucza to faktu, że matka wciąż pozostaje pierwszą osobą znaczącą, ukierunkowującą spontaniczną aktywność dziecka. Dojrzałość matki – jej zdolność krytycznego ustosunkowania do szerokiej oferty edukacyjnej - może być jednym z czynników, który warunkuje dobór aktywności, które odpowiadają możliwościom dzieci a jednocześnie sprzyjają możliwościom realizacji ich potencjału w przyszłości. Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na możliwości oraz ograniczenia wczesnego planowania ścieżki rozwojowej w zakresie edukacyjnym dziecka oraz rolę matki w tym względzie. Tłem teoretycznym rozważań jest koncepcja rozwoju psychospołecznego E. Eriksona.
Słowa kluczowe: zabawa dziecka, matka, dojrzałość, rozwój, kariera, okres przedszkolny, Erikson
Dostęp WWW: http://www.wydawnictwo.wsei.eu/index.php/pwz/issue/viewIssue/47/18