Rola mądrości i wiedzy w doświadczaniu życiowego spełnienia. Perspektywa charakterologiczna
[The role of Wisdom and Knowledge in experiencing life fulfillment. The characterological perspective]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Młodzież w poszukiwaniu szczęścia. Dokąd, po co, Jak i z kim?
Redaktorzy: Zbigniew B. Gaś
Strony od-do: 25-39
Streszczenie: Współcześnie można zauważyć wzrost zainteresowania problematyką rozwoju człowieka – doskonalenia jego kompetencji, nabywania przez niego wiedzy, kształtowania jego umiejętności. Jak wynika z badań CBOS, w ostatnich latach Polacy zaczęli doceniać wiedzę, zaś ich aspiracje edukacyjne rosną. Uwzględniając rolę promocji gospodarki opartej na wiedzy (knowledge based economy), wyniki te nie są zaskakujące. Interesujące w tym kontekście są natomiast rezultaty analiz psychologów pozytywnych – reprezentantów nowego ruchu w psychologii, skoncentrowanych na wzmacnianiu sił człowieka, polepszaniu jakości jego życia. „Mądrość i Wiedza” - ich zdaniem – jest jedynie jednym z elementów w strukturze charakteru człowieka, warunkujących jego życiowe spełnienie. Wyniki przeprowadzonych w USA badań wskazują jednocześnie, że spośród wszystkich wyodrębnionych przez psychologów pozytywnych cnót i sił charakteru rozwijanie jedynie wiedzy nie wiąże się z doświadczaniem przez ludzi satysfakcji życiowej. Przedmiotem wystąpienia będzie próba uzasadnienia tych wyników w odniesieniu do rezultatów badań własnych.
Słowa kluczowe: cnoty, siły charakteru, dobrostan, wiedza, mądrość, edukacja, charakter, Skale IPIP-VIA-R