Komunikacja w rodzinie: od interakcji do osobowej relacji (personalistyczna perspektywa)
[Communication in the family: from interaction to personal relationship (a personalistic perspective)]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Współautorzy: Lidia Anna Wiśniewska
Rok wydania: 2013
Tom: 2
Numer czasopisma: 32
Strony od-do: 203-218
Streszczenie: Celem artykułu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień związanych z komunikacją w rodzinie z perspektywy personalistycznej. Inspiracją stała się koncepcja charakteru Williama Sterna. Jest to perspektywa odmienna od dotychczasowych ujęć procesu komunikacji, analizujących jego strukturę/przebieg lub też jego wpływ na funkcjonowanie człowieka. Nie koncentruje się ona na samym procesie czy przedmiocie procesu komunikacji, lecz na podmiocie tego procesu – na charakterologicznej dojrzałości członków rodziny. Charakter człowieka (zgodnie ze stanowiskiem Sterna) jest podstawą ustosunkowania człowieka do świata, wyrażanego w działaniu. Przyjmujemy, że charakter będzie wyrażał się również w określonej formie komunikacji członków rodziny: niedojrzałej – interakcyjnej lub też w dojrzałej – dialogicznej, osobowej relacji. Taka perspektywa może dopełnić dotychczasowe ujęcia. Może okazać się również inspirująca dla specjalistów pracujących z rodziną.
Słowa kluczowe: komunikacja, charakter, dojrzałość, rodzina, Stern William
Dostęp WWW: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/view/PCh.2013.033/3412
DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2013.033



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agata Celińska-Miszczuk and Lidia Anna Wiśniewska",
title = "Komunikacja w rodzinie: od interakcji do osobowej relacji (personalistyczna perspektywa)",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2013",
number = "32",
pages = "203-218"
}

Cytowanie w formacie APA:
Celińska-Miszczuk, A. and Lidia Anna Wiśniewska(2013). Komunikacja w rodzinie: od interakcji do osobowej relacji (personalistyczna perspektywa). PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 32, 203-218.