Katecheza antropologiczna w świetle nauczania Benedykta XVI. Studium katechetyczne
[The Anthropological Cathehesis in the light of teaching of Benedict XVI. Cathehetical Study]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Sandomierz
Rok wydania: 2017
Streszczenie: Systematyczna refleksja nad nauczaniem papieża zawartym głownie w jego katechezach środowych, skłoniła autora pracy do postawienia tezy głoszącej, że w świetle nauczania Benedykta XVI, katecheza antropologiczna polega na ujęciu treści takich jak: Objawienie Boże i Tradycja Kościoła, dorobek antropologii, nauki i kultury, najogólniej mówiąc doświadczenie i kulturę ludzką, oraz relacje chrześcijańskiej koncepcji człowieka do tej, która obecnie jawi się jako najbardziej popularna. Co więcej, zdaniem autora, można było dojść do pewnych wniosków. Po pierwsze, Treść Objawienia i Tradycji jest odpowiedzią na pytanie o katechetyczne wymiary antropologii Papieża Emeryta. Po drugie koncepcja człowieka prezentowana przez Benedykta XVI, mająca swoje źródło i odniesienie w doświadczeniu i kulturze ludzkiej obejmuje zagadnienia takie jak rozumność, wolność, religijność i zdolność do miłości. Wreszcie chrystologiczna katecheza antropologiczna Benedykta XVI w sposób aktualny, adekwatny i trafny odpowiada na współczesne problemy katechetyczne i antropologiczne. Papież Benedykt XVI w czasie swojego pontyfikatu był świadomy istnienia ważnych współcześnie wyzwań i problemów katechetycznych oraz niekorzystnej dla katolickiej i teologicznej koncepcji człowieka sytuacji we współczesnych kierunkach antropologicznych. Ponadto Ojciec Święty, czasie sprawowania posługi Biskupa Rzymu, wypracował swoistą katechezę, którą sukcesywnie przedstawiał w swoich katechezach środowych, a która w świetle jego nauczania jawi się jako katecheza antropologiczna wraz z jej istotnymi komponentami treściowymi. Katecheza antropologiczna przedstawiona w świetle nauczania Benedykta XVI stała się aktualną, adekwatną i całościową odpowiedzią na zaistniałe współcześnie w dziedzinie katechezy i antropologii problemy. W pierwszej kolejności za problem można uznać przede wszystkim kryzys wychowania, który ma swoje wielorakie źródła i dotyka przekrojowo wszystkich sfer życia społeczności związanych z wychowaniem. Problem ten polega na zapomnieniu i odrzuceniu proponowanej przez Boże Objawienie, Tradycję katolicką i kulturę chrześcijańską zbudowaną na określonej filozofii koncepcji człowieka. W drugiej kolejności problematyczna wydaje się obowiązująca współcześnie koncepcja antropologiczna. Opiera się ona na szeroko rozumianej i quasi-systematycznej filozofii postmodernistycznej. Antropologia postmodernistyczna jest w swojej naturze dekonstruktywna i za cel stawia sobie nie tyle formułowanie pojęć i teorii, co ich krytykę, podważanie i rozczłonkowywanie. Filozofia ta opiera się o metodę dialektyczną, w której na skutek przeciwstawienia naturalnej tezie kulturowej antytezy osiąga się filozoficzną syntezę. Ponieważ postmodernizm w myśl swojej doktryny antylogizmu docenia sprzeczność, postmodernistyczna synteza antropologiczna jest właśnie dekonstrukcją pojęcia człowieka.
Słowa kluczowe: Benedykt XVI, katecheza, antropologia, człowiek, współczesny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Bartłomiej Krzos",
title = "Katecheza antropologiczna w świetle nauczania Benedykta XVI. Studium katechetyczne",
year = "2017",
}

Cytowanie w formacie APA:
Krzos, B. (2017). Katecheza antropologiczna w świetle nauczania Benedykta XVI. Studium katechetyczne. Sandomierz: