Polscy uczeni wobec upaństwowienia uniwersytetów
[Polish Scholars in The Face of The Nationalization Of Universities]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Człowiek w Kulturze (ISSN: 1230-4492)
Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 27
Strony od-do: 195-208
Streszczenie: Historia uniwersytetów w Europie rozciąga się od pełnej autonomii - niezależności od władz świeckich i kościelnych do stopniowego przejmowania ich przez państwo. Początkowo uniwersytety były cechami profesorów i studentów, którym władze zagwarantowały pewne przywileje. Od rewolucji francuskiej, kiedy to system cechowy został zniszczony, władze państwowe zaczynają podporządkowywać sobie instytucje szkolnictwa wyższego. Stało się tak w całej Europie z wyjątkiem Wielkiej Brytanii. Polska jest tu ciekawym przypadkiem, gdyż po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. polskie szkoły wyższe przechodzą przyspieszoną drogę europejskich uniwersytetów - od samorządu terytorialnego po nadzór państwowy. W tym przypadku opinie polskich uczonych są znaczące, bo proces ten miał miejsce na ich oczach i doskonale go rozumieli. Artykuł przedstawia wybrane opinie polskich profesorów z lat 30. Uczeni ci uważali, że podporządkowywanie uniwersytetów państwu jest szkodliwe dla uniwersytetów i całej polskiej kultury narodowej.
Słowa kluczowe: uniwersytety, autonomia, samorząd, rewolucja francuska, upaństwowienie
Dostęp WWW: http://www.czlowiekwkulturze.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=152:czlowiek-w-kulturze-nr-27&id=7:czlowiek-w-kulturze-nr-27&Itemid=137



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Artur Mamcarz-Plisiecki",
title = "Polscy uczeni wobec upaństwowienia uniwersytetów",
journal = "Człowiek w Kulturze",
year = "2017",
number = "27",
pages = "195-208"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mamcarz-Plisiecki, A. (2017). Polscy uczeni wobec upaństwowienia uniwersytetów. Człowiek w Kulturze, 27, 195-208.