From a Demarcation Line to a Living Archive. Documentary Exhibitions of the Foksal Gallery in the British Isles

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation (ISSN: 2080-413X)
Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 27
Strony od-do: 93-113
Streszczenie: Tekst jest próbą analizy artystycznych kontaktów Wschód - Zachód na przykładzie obecności warszawskiej Galerii Foksal na Wyspach Brytyjskich. W 1979 i 1980 roku teoretyczny dorobek i dokumentację działalności galerii pokazano na wystawach w Richard Demarco Gallery w Edynburgu, w Third Eye Centre w Glasgow, w Institute of Contemporary Arts w Londynie i Project Art Centre w Dublinie. Patrząc z dzisiejszej perspektywy widać wyraźnie, że w ramach Galerii Foksal zaistniały międzynarodowe kontakty obok obowiązującej polityki kulturalnej, które pozwoliły środowisku jej artystów i krytyków sztuki znaleźć się w międzynarodowym obiegu sztuki na skalę porównywalną w tamtym czasie jedynie do łódzkiego Muzeum Sztuki. W swoim tekście próbuję przybliżyć i naświetlić te kontrakty od strony faktograficznej, by następnie podjąć namysł nad sposobem działania (taktykami) galerii i jej organizatorów oraz wytworzonym przez nią (nich) kapitałem, pozwalającym na takie, a nie inne działanie. Kluczowe wydają się tu być osoby Wiesława Borowskiego (wieloletniego kierownika galerii), Richarda Demarco (szkockiego promotora sztuki, który otworzył Wielką Brytanię na sztukę polską), Tadeusza Kantora, i na nich właśnie chcę skoncentrować swoją uwagę. W tym kontekście, podstawową tezą jest to, że zadziałała tutaj sieć osobistych przyjaźni zbudowana ponad „żelazną kurtyną”, która następnie przełożyła się na instytucjonalną współpracę i konkretne projekty artystyczne.
Słowa kluczowe: Żywe Archiwum, Dokumentacja, Richard Demarco, Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, wystawy dokumentacyjne
Dostęp WWW: https://www.journal.doc.art.pl/pdf27/art_and_documentation_27_polish_art_abroad_dzierzyc-horniak.pdf
DOI: 10.32020/ArtandDoc/27/2022/9



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Dzierżyc-Horniak",
title = "From a Demarcation Line to a Living Archive. Documentary Exhibitions of the Foksal Gallery in the British Isles",
journal = "Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation",
year = "2022",
number = "27",
pages = "93-113"
}

Cytowanie w formacie APA:
Dzierżyc-Horniak, A. (2022). From a Demarcation Line to a Living Archive. Documentary Exhibitions of the Foksal Gallery in the British Isles. Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation, 27, 93-113.