Artistic Labyrinths and the Tower of Babel. A Comparative Look at the Exhibitions: Documenta 5, Les Immatériaux and Labyrinth – an Underground Space

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Art Inquiry (ISSN: 1641-9278)
Rok wydania: 2022
Tom: 24
Strony od-do: 197-224
Streszczenie: W niniejszym tekście chciałabym porównać ze sobą trzy wystawy: documenta 5 w Kassel (1972), Les Immatériaux w Centre Pompidou w Paryżu (1985), Labirynt – przestrzeń podziemna w kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie (1989). Są to wystawy różne pod względem skali realizacji, rozgłosu, prezentowanych dzieł, miejsca ekspozycji, naznaczone różnym kontekstem lokalnym. Wizje sztuki, które za ich pośrednictwem chcieli wyartykułować organizatorzy – Harald Szeemann, Jean-François Lyotard oraz Janusz Bogucki – jawią mi się jako idealny przykład do podjęcia rozważań nad zagadnieniem integralności lub heterogeniczności współczesnej działalności artystycznej. Widać wyraźnie, iż omawiane tu wystawy opierały się na schemacie wędrówki z nieodłączną figurą wieży-labiryntu Babel. Stąd też topos wieży Babel, krążący wokół tematu jedności i rozproszenia, ma dla niniejszych rozważań dość zasadnicze znaczenie. Bogucki i Lyotard w pewnym sensie byli podobni w diagnozie sztuki współczesnej, którą postrzegali w kategoriach rozproszenia oraz dużej różnorodności stylistyk, motywacji i odniesień do rzeczywistości – tak samo zresztą jak Szeemann. O ile jednak Bogucki szukał w sferze duchowości pewnej uniwersalnej płaszczyzny porozumienia w sytuacji „pomieszania języków”, tak Szeemann zagłębiał się i eksplorował osobne artystyczne światy działając w rejestrach banalności i duchowości. W porównaniu do tego, Lyotard, jak inni postmoderniści, określał rozproszenie jako stan właściwy współczesności.
Słowa kluczowe: Harald Szeemann, Jean-François Lyotard, Janusz Bogucki, indywidualne mitologie, sacrum sztuki, postmodernizm, wieża Babel
Dostęp WWW: https://czasopisma.ltn.lodz.pl/index.php/Art-Inquiry/article/view/1825
DOI: 10.26485/AI/2022/24/12



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Dzierżyc-Horniak",
title = "Artistic Labyrinths and the Tower of Babel. A Comparative Look at the Exhibitions: Documenta 5, Les Immatériaux and Labyrinth – an Underground Space",
journal = "Art Inquiry",
year = "2022",
pages = "197-224"
}

Cytowanie w formacie APA:
Dzierżyc-Horniak, A. (2022). Artistic Labyrinths and the Tower of Babel. A Comparative Look at the Exhibitions: Documenta 5, Les Immatériaux and Labyrinth – an Underground Space. Art Inquiry, 197-224.