Theoretical framework of sustainable value creation by companies. What do we know so far?

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Corporate Social Responsibility and Environmental Management (ISSN: 1535-3958)
Współautorzy: Magdalena Zioło, Iwona Bąk
Rok wydania: 2023
Tom: 30
Numer czasopisma: 5
Strony od-do: 2344-2361
Streszczenie: W warunkach ograniczonych zasobów naturalnych, rosnącej świadomości społecznej i ryzyka ESG, zrównoważony rozwój i presja na zrównoważony rozwój zyskują na znaczeniu. Wymogi legislacyjne, dobre praktyki i rekomendacje, a także sami interesariusze oczekują od uczestników rynku, zwłaszcza z sektora przedsiębiorstw, że będą uwzględniać zrównoważony rozwój w swoich działaniach. Przedsiębiorstwa podejmują działania adaptacyjne w kierunku zrównoważonego rozwoju, tworząc trwałą wartość w oparciu o swoje modele biznesowe. Artykuł ma na celu usystematyzowanie stanu wiedzy na temat sposobu, w jaki przedsiębiorstwa tworzą trwałą wartość. Wyniki badań w tym obszarze są rozproszone i potrzebne są dalsze badania kompleksowo omawiające ten temat. Artykuł wypełnia lukę badawczą, dokonując przeglądu istniejących badań nad tworzeniem trwałej wartości. Do analizy publikacji wykorzystano akademickie bazy danych Elsevier Scopus i Web-of-Science. Dokonano przeglądu 101 publikacji i utworzono 31 zmiennych kategoryzacyjnych związanych z obszarem badań i problematyką poruszaną w publikacjach naukowych. Na podstawie wielowymiarowej analizy korespondencji uzyskano trzy jednorodne skupienia publikacji: grupa I obejmuje artykuły dotyczące przedsiębiorstw różnej wielkości (mikro, małe, MŚP, start-up); grupa II obejmuje publikacje dotyczące Azji i Australii, które ukazały się w roku 2020 lub później; grupa III obejmuje artykuły związane z badaniami dużych przedsiębiorstw produkcyjnych w krajach rozwiniętych Kraje europejskie. Wynik pokazuje, że firmy budują trwałą wartość na różne sposoby, na co wpływa lokalizacja i wielkość firmy. Wśród dominujących wzorców uwzględniania zrównoważonej wartości wskazuje się: budowanie zrównoważonego łańcucha dostaw, innowacje, budowanie relacji z interesariuszami i konsumentami, ekonomia współdzielenia.
Słowa kluczowe: firmy, ESG, MŚP, zrównoważony rozwój, zrównoważona wartość
DOI: 10.1002/csr.2489



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Spoz and Magdalena Zioło and Iwona Bąk",
title = "Theoretical framework of sustainable value creation by companies. What do we know so far?",
journal = "Corporate Social Responsibility and Environmental Management",
year = "2023",
number = "5",
pages = "2344-2361"
}

Cytowanie w formacie APA:
Spoz, A. and Magdalena Zioło and Iwona Bąk(2023). Theoretical framework of sustainable value creation by companies. What do we know so far?. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 5, 2344-2361.