Mikroprzedsiębiorstwa wobec wyzwań sharing economy
[Microenterprises face to the challenges of sharing the economy and access economy]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przedsiębiorczość i Zarządzanie (ISSN: 1733-2486)
Rok wydania: 2017
Tom: 18
Numer czasopisma: 9/3
Strony od-do: 277-291
Streszczenie: Mikroprzedsiębiorstwa są ważnym elementem gospodarki. Stanowią aż 96% wszystkich przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku (1,838 mln firm w 2015 r.) oraz tworzą miejsca pracy dla 39% osób zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw (3,667 mln osób w 2015 r.). Kondycja majątkowo-finansowa mikrojednostek i efektywność ich funkcjonowania wpływają na sytuację ekonomiczną kraju. Ważne jest zatem, by wspierać rozwój tych podmiotów na rynku. Niestety na co dzień mikrofirmy zmuszone są do konkurowania z większymi podmiotami, dysponującymi bogatszą bazą zasobową, techniczną, wykwalifikowaną kadrą, większym budżetem na reklamę i efektywnymi kanałami dystrybucji. Globalna informatyzacja i urbanizacja przestrzeni z jednej strony, z drugiej zaś trwający już dekadę światowy kryzys gospodarczy i wynikająca z tego faktu tendencja do oszczędności obserwowana po stronie dostawców i odbiorców usług i towarów, ale przede wszystkim zmiany demograficzne i pokoleniowe przyczyniły się do powstania nowego modelu gospodarki – ekonomii współdzielenia (gospodarki współpracy). Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej model ten polega na łączeniu osób fizycznych lub/i prawnych za pomocą platform internetowych, aby umożliwić im udostępnienie i użytkowanie wolnych lub nie w pełni wykorzystanych aktywów, zasobów, czasu, umiejętności i kapitału. Istotą sharing economy jest osiągnięcie większych korzyści z dostępu do dóbr i usług niż z posiadania ich na własność. Celem artykułu jest przedstawienie istoty sharing economy i zweryfikowanie hipotezy badawczej, że rozwój sharing economy poprzez zmniejszenie barier, na jakie napotykają w swojej działalności mikroprzedsiębiorstwa, może stać się impulsem do ich rozwoju. Metodami badawczymi wykorzystanymi w pracy były analiza literatury przedmiotu obejmującej pozycje literaturowe oraz raporty ekonomiczne. Zastosowano również metodę opisu, analizy i dedukcji.
Słowa kluczowe: sharing economy, mikroprzedsiębiorstwa, rozwój
Dostęp WWW: http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVIII-9-3.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Spoz",
title = "Mikroprzedsiębiorstwa wobec wyzwań sharing economy ",
journal = "Przedsiębiorczość i Zarządzanie",
year = "2017",
number = "9/3",
pages = "277-291"
}

Cytowanie w formacie APA:
Spoz, A. (2017). Mikroprzedsiębiorstwa wobec wyzwań sharing economy . Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 9/3, 277-291.