Technology of Control and Control of Technology in Brian K. Vaughan’s Ex Machina

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: KULTURA POPULARNA (ISSN: 1644-8340)
Rok wydania: 2018
Strony od-do: 70-79
Streszczenie: W klasycznej erze amerykańskiego komiksu przytłaczająca większość historii o suberbohaterach koncentrowała się na prostej walce dobra ze złem, a główne postacie uosabiały pozytywne wartości, takie jak sprawiedliwość, porządek czy patriotyzm. Jednak z czasem zarówno historie, jak i postacie zaczęły się zmieniać. Pod koniec lat 80. zaczęły pojawiać się nowe, mroczniejsze serie wyrażające nieufność wobec polityki i wszelkich form władzy. W następstwie 11 września sceptycyzm ten znalazł nowe paliwo w szeregu polityk i działań nazywanych Wojną z Terrorem. W artykule przeanalizowano serial Ex Machina (2004-2010) Briana K. Vaughana, koncentrując się w szczególności na eksploracji bezpieczeństwa wewnętrznego w Stanach Zjednoczonych po 11 września 2001 roku. Autor łączy supermoc bohatera, zdolność do komunikowania się z maszynami, z rozwojem inwigilacji i wojny dronów, a także bada refleksje komiksu na temat takich obaw związanych z inwigilacją i bezpieczeństwem Ameryki, jak ograniczenia swobód obywatelskich.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Oleszczuk",
title = "Technology of Control and Control of Technology in Brian K. Vaughan’s Ex Machina",
journal = "KULTURA POPULARNA",
year = "2018",
pages = "70-79"
}

Cytowanie w formacie APA:
Oleszczuk, A. (2018). Technology of Control and Control of Technology in Brian K. Vaughan’s Ex Machina. KULTURA POPULARNA, 70-79.