Anna Głąb

Powieść Jane Austen 'Mansfield Park' jako "paradygmat moralnej aktywności"
[Jane Austen’s Mansfield Park As a “Paradigm of Moral Activity”]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Philosophica Wratislaviensia (ISSN: 1895-8001)
Rok wydania: 2014
Tom: 9
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 101-119
Streszczenie: Autor podejmuje się odpowiedzi na pytanie, co jest istotą edukacji moralnej poprzez dzieła literackie takie jak powieść Jane Austen Mansfield Park. Uważa, że można je interpretować w kategoriach teorii etycznych, jak również jako specyficzną metodę prowadzenia refleksji etycznej, poprzez którą treść ze względu na swą formę staje się przedmiotem doświadczenia moralnego czytelnika. Doświadczenie to nie polega na automatycznym przyswajaniu sobie zasad moralnych, lecz na otwarciu na doskonalenie percepcji i wrażliwości przez pryzmat oceny moralnej sytuacji przedstawionych przez pisarzy. Analizując postać Fanny Price, głównej bohaterki powieści Jane Austen Mansfield Park w aspekcie teorii etycznej (perfekcjonizmu, etyki cnót), autor wykazuje, że perfekcjonizm nie jest właściwym kluczem do rozumienia Fanny oraz że historię jej życia można rozumieć w ramach etyki cnót. Nie to jednak jest jedynym kluczem do jej zrozumienia. O wiele ważniejszym okazuje się bowiem to, że historia Fanny może być przedmiotem zaangażowania ze strony czytelnika, dzięki czemu powieść, jak i jej lektura mogą być rozumiane wedle określenia Marthy Nussbaum jako paradygmat moralnej aktywności.
Słowa kluczowe: Jane Austen, Nussbaum, MacIntyre, etyka cnót, perfekcjonizm, doświadczenie



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Głąb",
title = "Powieść Jane Austen 'Mansfield Park' jako ''paradygmat moralnej aktywności''",
journal = "Studia Philosophica Wratislaviensia",
year = "2014",
number = "3",
pages = "101-119"
}

Cytowanie w formacie APA:
Głąb, A. (2014). Powieść Jane Austen 'Mansfield Park' jako "paradygmat moralnej aktywności". Studia Philosophica Wratislaviensia, 3, 101-119.