Anna Głąb

Iris Murdoch’s Conception of Moral Development in Her Novel "The Good Apprentice"

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Filozoficzne (ISSN: 0035-7685)
Rok wydania: 2023
Tom: 71
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 239-260
Streszczenie: Autorka przeciwstawia sobie dwa obrazy moralności oraz wynikające z nich obrazy człowieka: pierwszy, reprezentowany przez behawiorystyczne i egzystencjalistyczne ujęcia w teoriach moralności, drugi zaproponowany przez Iris Murdoch, w którym akcentuje ona umiejętności widzenia i rozpoznawania istotnych moralnie cech. Jej zdaniem bowiem rozwój moralny podmiotu polega na zmianie jakości świadomości w wyniku działaniu uwagi w rozpoznawaniu moralnej rzeczywistości. Autorka po skontrastowaniu tych dwóch obrazów, konfrontuje podejście Murdoch z koncepcją tak rozumianego rozwoju moralnego bohatera jej powieści pt. Zacny uczeń, a także stawia problem uwagi w kontekście przyjmowanej przez Murdoch koncepcji transcendencji osób.
Słowa kluczowe: Murdoch, Zacny uczeń, uwaga, życie moralne, transcendencja osób, miłość
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rf/article/view/18523/17038
DOI: 10.18290/rf237102.13



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Głąb",
title = "Iris Murdoch’s Conception of Moral Development in Her Novel ''The Good Apprentice''",
journal = "Roczniki Filozoficzne",
year = "2023",
number = "2",
pages = "239-260"
}

Cytowanie w formacie APA:
Głąb, A. (2023). Iris Murdoch’s Conception of Moral Development in Her Novel "The Good Apprentice". Roczniki Filozoficzne, 2, 239-260.