Edukacja przez służbę czynnikiem dynamizującym aktywność twórczą osoby, w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej
[Education Through Service as a Dynamising Factor for the Creative Activity of the Individual in the Education Process of Future Elementary Education Teachers]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce (ISSN: 1896-2327)
Rok wydania: 2025
Strony od-do: 121-135
Streszczenie: Podjęta w niniejszym artykule refleksja skoncentrowana jest wokół zagadnień edukacji przez służbę oraz aktywności twórczej. Głównym celem jest określenie na ile edukacja przez służbę, włączona w proces kształcenia studentów, jest czynnikiem dynamizującym aktywność twórczą osoby, w świetle literatury i własnych badań empirycznych. W doniesieniu do wyznaczonego celu, sformułowano dwa problemy badawcze: 1. W jaki sposób edukacja przez służbę stanowi czynnik dynamizujący dla aktywności twórczej osoby? 2. W jaki sposób, w ocenie studentów edukacja przez służbę oddziałuje na ich aktywność twórczą? W pierwszej części artykułu przeprowadzono teoretyczną analizę struktury strategii wychowawczo- dydaktycznej: edukacji przez służbę, w kontekście czynników sprzyjających i motywujących do podejmowania aktywności twórczej. W części drugiej dokonano analizy jakościowej z wykorzystaniem metody hermeneutycznej, wypowiedzi studentów, którzy uczestniczyli w projekcie realizowanym w ramach omawianej strategii edukacyjnej. Sformułowane wnioski stanowią podstawę do podejmowania dalszych analiz empirycznych w tym zakresie, a także umożliwiają określenie edukacji przez służbę jako strategii kształcenia wyzwalającą i wzmacniającą potrzebę aktywności twórczej u studentów- przyszłych nauczycieli.
Słowa kluczowe: edukacja przez służbę, aktywność twórcza, czynniki dynamizujące aktywność twórczą, kształcenie studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
DOI: DOI: 10.35765/eetp.2025.2077.08
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Anna Badora",
title = "Edukacja przez służbę czynnikiem dynamizującym aktywność twórczą osoby, w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej",
journal = "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce",
year = "2025",
pages = "121-135"
}
Cytowanie w formacie APA:
Badora, A. (2025). Edukacja przez służbę czynnikiem dynamizującym aktywność twórczą osoby, w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 121-135.