Osiągnięcia człowieka jako przedmiot badań psychologicznych
[Human achievement from the perspective of the psychology of giftedness]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Dalej w tę samą stronę. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Braun-Gałkowskiej
Strony od-do: 491-500
Streszczenie: Osiągnięcia należą do ważnych wymiarów życia człowieka - zarówno wybitnie, jak i prze¬ciętnie zdolnego. Są związane z sukcesem, który jest istotnym celem motywującym ludzi do działania. Zdolności wpływają na stawiane cele, a także na poziom osiągnięć. Szczegól¬nym aspektem problematyki osiągnięć jest wiek człowieka. Wiąże się to ze specyfiką sta¬wianych celów oraz potrzeb człowieka na różnych etapach jego życia. Współczesne teorie zdolności podkreślają możliwość rozwijania zdolności poprzez aktywność własną i stoso¬wanie w procesie edukacji właściwych metod ich stymulowania. Adekwatność osiągnięć w stosunku do poziomu zdolności sprzyja zadowoleniu z życia i właściwemu funkcjono¬waniu indywidualnemu oraz społecznemu.