Potrzeba poznania jako czynnik wspierający rozwój zdolności
[Need for cognition as a factor supporting the development of giftedness]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA (ISSN: 0033-2860)
Współautorzy: Agnieszka Dudek
Rok wydania: 2016
Tom: 51
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 11-25
Streszczenie: Potrzeba poznania to konstrukt motywacyjny, związany z podejmowaniem aktywności wymagających wysiłku poznawczego oraz czerpaniem przyjemności z samego działania o takim charakterze. Potrzebę poznania traktuje się jako wymiar motywacji poznawczej, gdzie akcent położony jest na jej procesualny charakter, czyli podejmowanie czynności dla przyjemności jej wykonywania. Potrzeba poznania silnie zaznacza się w charakterystyce osób zdolnych – zarówno w poznawczym, jak i behawioralnym jej aspekcie związanym z podejmowaniem różnych aktywności o charakterze intelektualnym. Osoby zdolne częściej bowiem podejmują działania wymagające zaangażowania poznawczego i czerpią z nich satysfakcję, co samo w sobie jest dla nich nagradzające. Uwzględnienie zatem tej potrzeby przy ogólnej charakterystyce zdolności zdaje się być nieuniknione i bardzo przydatne w kontekście ich stymulacji.
Słowa kluczowe: potrzeba poznania, motywacja epistemiczna, uczeń zdolny, aktywność własna
DOI: 10.5604/00332860.1211475



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski and Agnieszka Dudek",
title = "Potrzeba poznania jako czynnik wspierający rozwój zdolności",
journal = "PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA",
year = "2016",
number = "9",
pages = "11-25"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. and Agnieszka Dudek(2016). Potrzeba poznania jako czynnik wspierający rozwój zdolności. PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA, 9, 11-25.