Kategoria oceny a funkcjonowanie uczniów zdolnych
[Relationship Between the Assessment Category and the Functioning of Gifted Students]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo (ISSN: 1733-232X)
Rok wydania: 2005
Strony od-do: 37-53
Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie związku kategorii oceny z osiagnięciami uczniów zdolnych. Ocena i związany z nią subiektywizm dotyczą zarówno kryterium wybitnych zdolności, jak i percepcji własnej aktywności i osiągnięć przez uczniów wybitnie zdolnych. Podkreślono znaczenie badań dotyczących inteligencji, twórczości, a także mądrości dla wyjaśnienia przyczyn osiągnięć osób zdolnych. W zaprezentowanych badaniach wyodrębniono trzy grupy uczniów zdolnych. Grupę I stanowili uczniowie wybitnie inteligentni mający wybitne osiągnięcia, grupę II uczniowie wybitnie inteligentni charakteryzujący się co najwyżej przeciętnymi osiągnięciami, grupę III zaś uczniowie przeciętnie inteligentni mający wysokie osiągnięcia. W badaniach zastosowano Test Matryc Progresywnych Ravena, Test Anagramów, Test Zastosowań oraz Arkusz Indywidualny. Osoby badane dokonywały ponadto oceny atrakcyjności wykonywanego zadania oraz własnego rozwiązania na skali dziesięciostopniowej. Uzyskane wyniki wskazują na to, iż najtrafniej oceniają własne rozwiązanie uczniowie mający wysoki poziom inteligencji oraz charakteryzujący się wysokim poziomem osiagnięć. Istotną rolę dla uzyskanych wyników ma atrakcyjność zadań. Dotyczy to zwłaszcza uczniów mających wysoki poziom inteligencji oraz wysoki poziom osiągnięć. Uzyskane wyniki poddano interpretacji, odwołując się do teorii inteligencji sprzyjającej sukcesowi życiowemu (theory of successful intelligence) R. J. Sternberga.
Słowa kluczowe: wybitne zdolności; kategoria oceny; myslenie dywergencyjne; sukces; osiągnięcia



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski",
title = "Kategoria oceny a funkcjonowanie uczniów zdolnych",
journal = "Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo",
year = "2005",
pages = "37-53"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. (2005). Kategoria oceny a funkcjonowanie uczniów zdolnych. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 37-53.