Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne – weryfikacja modelu teoretycznego
[Success in Integrated Teaching and Selected Psychosocial Variables – a Verification of the Theoretical Model]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Współautorzy: Wiącek G.
Rok wydania: 2007
Tom: X
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 89-111
Streszczenie: Kształcenie integracyjne wciąż stanowi zbyt mało zgłębioną dziedzinę edukacji. Wśród wielu jego charakterystyk, powodzenie tej formy kształcenia jest ważną cechą, której zbadanie pozwala na ulepszanie organizacji i prowadzenia kształcenia integracyjnego. W artykule zaprezentowana została weryfikacja teoretycznego modelu korelatów powodzenia w kształceniu integracyjnym. W modelu teoretycznym znalazło zastosowanie systemowe podejście w badaniu powodzenia oraz trzy wyodrębnione obszary jego potencjalnych korelatów - środowisko klasy szkolnej, środowisko rodzinne oraz osoba ucznia. W badaniach służących weryfikacji modelu, którymi objęto 13 klas integracyjnych, wzięli udział uczniowie pełnosprawni i niepełnosprawni, nauczyciele oraz rodzice. Wyniki wykazują zasadność systemowego podejścia do pomiaru powodzenia w kształceniu integracyjnym oraz jego uwarunkowań - uzyskano empiryczny model, który uwzględnia wszystkie elementy powodzenia i obszary uwarunkowań, choć nie wszystkie zakładane zmienne okazały się istotnie związane z powodzeniem kształcenia integracyjnego.
Słowa kluczowe: kształcenie integracyjne, powodzenie, psychospołeczne korelaty



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski and Wiącek G.",
title = "Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne – weryfikacja modelu teoretycznego",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2007",
number = "2",
pages = "89-111"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. and Wiącek G.(2007). Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne – weryfikacja modelu teoretycznego. Roczniki Psychologiczne, 2, 89-111.