Współczesne tendencje w badaniach nad wybitnymi zdolnościami oraz wspomaganiem osób zdolnych
[Contemporary trends in giftedness research and support of gifted students ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association) (ISSN: 0048-5675)
Współautorzy: Martyna Płudowska
Rok wydania: 2018
Tom: 61
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 305-315
Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest analiza współczesnych tendencji w zakresie badań nad wybitnymi zdolnościami. Przegląd ujęć teoretycznych powstałych na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci pozwolił wskazać obszary, w zakresie których zmianie uległo podejście do zagadnienia zdolności. Wśród nich duże znaczenie ma uwzględnienie czynników o charakterze zewnętrznym oraz przejście od poszukiwań cech ważnych dla rozwoju zdolności w ujęciu statycznym do wyjaśniania procesu ich kształtowania. Zwrócono także uwagę na wzrost znaczenia odkryć z zakresu genetyki i neurologii dla zrozumienia zjawiska zdolności. W artykule omówiono także wybrane aspekty edukacji i wspomagania osób zdolnych w Europie.
Słowa kluczowe: wybitne zdolności, edukacja, uczeń zdolny, modele zdolności, rozwój



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski and Martyna Płudowska",
title = "Współczesne tendencje w badaniach nad wybitnymi zdolnościami oraz wspomaganiem osób zdolnych ",
journal = "Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)",
year = "2018",
number = "3",
pages = "305-315"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. and Martyna Płudowska(2018). Współczesne tendencje w badaniach nad wybitnymi zdolnościami oraz wspomaganiem osób zdolnych . Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association), 3, 305-315.