Does Ethical Ideology Really Matter in Consumer Responses to Corporate Wrongdoing? The Effects on Trust and Word-of-Mouth Recommendations

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets Współautorzy: Grzegorz Zasuwa
Rok wydania: 2025
Tom: 2025
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 14-25
Streszczenie: Celem niniejszego badania jest lepsze zrozumienie, w jaki sposób ideologie etyczne konsumentów wpływają na ich reakcje wobec postrzeganej korporacyjnej nieodpowiedzialności społecznej (CSI), ze szczególnym uwzględnieniem zaufania i rekomendacji ustnych (WOM). Dane zebrano za pomocą ankiety przeprowadzonej wśród 627 właścicieli samochodów w Polsce, wykorzystując rzeczywisty przypadek CSI dotyczący dużego producenta samochodów ukaranego grzywną za wprowadzanie konsumentów w błąd w kwestii emisji spalin z silników diesla. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem modelowania równań strukturalnych metodą najmniejszych kwadratów cząstkowych (PLS-SEM). Wyniki wskazują, że idealizm moralny wzmacnia negatywne skutki CSI w odniesieniu do WOM, podczas gdy relatywizm moralny powoduje neutralność wobec CSI. W szczególności wydaje się, że osoby o wysokim poziomie idealizmu są mniej skłonne do wyrażania pozytywnych opinii na temat firmy oskarżonej o nieodpowiedzialne zachowania. Natomiast osoby bardziej relatywistyczne nie wykazują większej sympatii ani tolerancji wobec przedsiębiorstw działających w sposób nieodpowiedzialny. Badanie wnosi wkład do literatury, podkreślając rolę indywidualnych ideologii etycznych w kształtowaniu reakcji konsumentów na niewłaściwe postępowanie firm oraz dostarcza wskazówek dla przedsiębiorstw i organizacji mierzących się z wyzwaniami związanymi z CSI.
Słowa kluczowe: nieodpowiedzialność społeczna biznesu, marketing szeptany, zaufanie, ideologia etyczna
Dostęp WWW: https://press.wz.uw.edu.pl/cgi/viewcontent.cgi?article=1162&context=jmcbem
DOI: DOI: 10.7172/2449-6634.jmcbem.2025.2.2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Alicja Węgierak and Grzegorz Zasuwa",
title = "Does Ethical Ideology Really Matter in Consumer Responses to Corporate Wrongdoing? The Effects on Trust and Word-of-Mouth Recommendations",
journal = "Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets",
year = "2025",
number = "2",
pages = "14-25"
}

Cytowanie w formacie APA:
Węgierak, A. and Grzegorz Zasuwa(2025). Does Ethical Ideology Really Matter in Consumer Responses to Corporate Wrongdoing? The Effects on Trust and Word-of-Mouth Recommendations. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets, 2, 14-25.