Firma w pułapce wojny – reakcje firmy na konflikt zbrojny w opiniach konsumentów
[A firm in the lap of war: firm reactions to armed conflict in the opinions of consumers]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Miesięcznik Marketing i Rynek (ISSN: 1231-7853)
Rok wydania: 2025
Tom: 04/2025
Numer czasopisma: 04
Strony od-do: 53-64
Streszczenie: Artykuł ma na celu analizę znaczenia strategii przedsiębiorstwa wobec konfliktu zbrojnego z perspektywy konsumentów. Za kontekst empiryczny przyjęto strategię firmy Decathlon wobec wywieranej na nią presji związanej z opuszczeniem rosyjskiego rynku. Wyniki badania przeprowadzonego przy wykorzystaniu metody indywidualnych wywiadów pogłębionych prowadzą do interesujących wniosków. Pokazują, że decyzje firmy dotyczące wyjścia z rynku agresora w różnym stopniu oddziałują na opinie klientów z Polski i Ukrainy. Opinie respondentów z Ukrainy były wyraźnie negatywne, podczas gdy konsumenci z Polski wykazywali bardziej zróżnicowane postawy. Co ciekawe, okazuje się, że wyjście z rynku agresora pod presją konsumentów może być odbierane jako nieszczere posunięcie ze strony firmy, szczególnie wśród konsumentów z Ukrainy. Oznacza to, że spełnienie oczekiwań przez firmę nie powinno być traktowane jako ostatni etap zarządzania sytuacją kryzysową. Obserwacja ta prowadzi do istotnych implikacji badawczych oraz zaleceń dla praktyków.
Słowa kluczowe: strategie społecznego reagowania; opinie konsumentów; wojna; Ukraina
Dostęp WWW: https://www.pwe.com.pl/czasopisma/marketing-i-rynek/firma-w-pulapce-wojny-reakcje-firmy-na-konflikt-zbrojny-w-opiniach-konsumentow,a160839158
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.5



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Alicja Węgierak",
title = "Firma w pułapce wojny – reakcje firmy na konflikt zbrojny w opiniach konsumentów",
journal = "Miesięcznik Marketing i Rynek",
year = "2025",
number = "04",
pages = "53-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Węgierak, A. (2025). Firma w pułapce wojny – reakcje firmy na konflikt zbrojny w opiniach konsumentów. Miesięcznik Marketing i Rynek, 04, 53-64.