Powieść jako ikonostas : sposoby ukazania Niewyrażalnego w twórczości Virginii Woolf
[Novel as Icon : Representing the Unrepresentable in Virginia Woolf's work]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Łódź
Rok wydania: 2006
Tytuł publikacji: Wyrazić niewyrażalne : literaturoznawstwo
Redaktorzy: Anna Klepaczko, Anna Krupska-Perek
Strony od-do: 223-236
Streszczenie: Celem artykułu jest interpretacja dwóch powieści Virginii Woolf ("Do latarni morskiej" i "Pani Dalloway") z perspektywy prawosławnej teorii ikony w ujęciu Pawła Florenskiego. Wykazane są punkty styczne zachodnioeuropejskiego modernizmu w literaturze i estetyką prawosławną. Analiza wymienionych powieści Woolf prowadzi do wyodręnienia w nich cech, których funkcja wydaje się być analogiczna do funkcji jaką pełni ikonostas w świątyni prawosławnej. Teksty Woolf implikują również koncepcję twórczości artystycznej pokrywającej się z procesem ikonopisania wyłożoną przez Florenskiego w jego eseju 'Ikonostas'.
Słowa kluczowe: Virginia Woolf, Paweł Florenski, ikonostas, modernizm