The Relevance of the Lublin Philosophical School to the Contemporary Intellectual Milieu

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Gilsoniana (ISSN: 2300-0066)
Rok wydania: 2022
Tom: 11
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 595-616
Streszczenie: Termin „lubelska szkoła filozoficzna” odnosi się do sposobu filozofowania opracowanego w latach pięćdziesiątych XX wieku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Po krótkiej historii w artykule omówione zostaną w pierwszej kolejności pewne cechy metodologiczne tego sposobu oraz społeczna rola filozofii jako samoświadomości kultury. Wykorzystując filozofię szkoły, w artykule podjęto następnie problematykę postprawdy i nasycenia nauki wartościami. Podejście postprawdy zastępuje dowody emocjami, a w konsekwencji argumentację zastępuje władza. To z kolei zagraża osobie ludzkiej, jej racjonalności i wolności. Przyznanie, że nauka jest nasycona wartościami, a wartości są subiektywne, prowadzi do zaprzeczenia poznawczemu statusowi nauki. Filozofia lubelska proponuje taką koncepcję wartości i wiedzy naukowej, która pozwala rozwiązać problem wartości w nauce. Artykuł pokazuje zatem, że filozofia szkoły lubelskiej może udzielić odpowiedzi na współczesne problemy i ocenić intelektualny rozwój kultury.
Słowa kluczowe: lubelska szkoła filozoficzna, realizm, empiryzm, prawda, post-prawda, nauka, wartości, powołanie filozofii
Dostęp WWW: https://www.researchgate.net/publication/366866880_The_Relevance_of_the_Lublin_Philosophical_School_to_the_Contemporary_Intellectual_Milieu
DOI: 10.26385/SG.110422



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "The Relevance of the Lublin Philosophical School to the Contemporary Intellectual Milieu",
journal = "Studia Gilsoniana",
year = "2022",
number = "4",
pages = "595-616"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2022). The Relevance of the Lublin Philosophical School to the Contemporary Intellectual Milieu. Studia Gilsoniana, 4, 595-616.